Hvordan ser de kommunale it-chefer på den digitale modenhed i deres kommune?
Det har to forskere fra Aalborg Universitet undersøgt - og de er en smule overraskede over resultatet.
"Når man ser på kommunerne ude fra, er det svært at få øje på, at der er rigtigt meget gang i den på it-området. Derfor var det lidt overraskende for os, hvordan it-cheferne svarede på vores spørgsmål. Vi havde forventet, at modenhedsniveauet var lavere," siger professor Peter Axel Nielsen, fra Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, der er den ene af de to forfattere.
Ud fra en spørgeskemaundersøgelse, der er foretaget blandt samtlige kommunale it chefer, konkluderer de to forskere, at kommuner er langt fremme.
Det gælder både, når det angår borgervendte selvbetjeningsløsninger og strategisk brug af it i udviklingen af den kommunale organisation.
"De er på et niveau, hvor de har styr på de administrative dele af en dansk kommune, Desuden leverer de alle en form for service på internettet," siger Peter Axel Nielsen.
Det næste skridt er at få flere kommunale services gjort digitale. Og deri ligger ifølge Peter Axel Nielsen nogle udfordringer.
"Det var det samme bankerne var igennem for nogle år siden. Det er let nok at være til stede på internettet, noget andet er, at borgerne selv kan foretage realtidstransaktioner," siger Peter Axel Nielsen.
Svært at komme videre
Rapportens forfattere mener, at det kræver et kulturelt spring at komme videre fra det nuværende modenhedsniveau.
De mener, at medarbejderne i kommunerne efterhånden har vænnet sig til, at der kommer ny teknologier, og derfor er næste skridt at få medarbejderne til selv at indtænke teknologierne i de daglige rutiner.
Han fortæller, at udfordringen i den sammenhæng er at beslutte sig for, hvad det er man vil, og så satse på det, og tænke på det som noget strategisk, der kan være en forbedring, og ikke bare en effektivisering af noget, man har i forvejen.
"Det tager tid og penge, fordi det ikke bare er noget, it-afdelingen kan gøre, men det kræver, at man involverer forvaltningen i forskellig grad," siger Peter Axel Nielsen.
Politikere bremser udviklingen
Ud fra undersøgelsen har de to professorer udpeget en række af de forhindringer, der er i forbindelse med at øge digitaliseringsniveauet. Her nævnes blandt andet kommunalpolitikernes manglende interesse for it-området.
"Politikerne lægger en dæmper på udviklingen, fordi it ikke får nok opmærksomhed. Helt enkelt handler det om, at man ikke kan blive valgt som politiker i Danmark på, at man vil have mere it ind i kommunerne - fordi det heller ikke optager borgerne særligt meget," siger Peter Axel Nielsen.
Derudover ligger der en stor udfordring for de kommunale it-afdelinger i at udarbejde ordentlige business-cases for it investeringer. Ligesom der mangler værktøjer til at måle effektiviseringsgevinsten af de investeringer, der allerede er implementeret.
"Det handler helt enkelt om, at hvis man bliver bedre til at måle effekten af it, så vil man bedre kunne forsvare nye investeringer," siger Peter Axel Nielsen.
Problemet er, at man ikke kan læne sig op af de modeller, der findes i forvejen, fordi de alle er tilpasset kommercielle virksomheder. Og den værdi der skabes i kommunerne er ikke kun af kommerciel art.
"Der er mange værdier, der ikke kan gøres op i kroner og ører. Man kan jo godt sige, at man vil levere bedre service. Kommunerne er jo klart mere interesseret i at få bedre forvaltning end i at spare penge," siger Peter Axel Nielsen.
Derfor er det vigtigt at få udviklet et værktøj til kommuner, der kan måle værdien af it-løsningerne.
"Man bliver nødt til at se på de forskellige formål for hver enkelt kommunal service og så sammenholde dem med investeringsomkostninger," siger Peter Axel Nielsen.