Der er stor forskel på, hvor meget it fylder i de danske folkeskoler. På nogle skoler får hver enkelt elev stillet en gratis pc til rådighed, mens der andre steder kun er computere til hver ottende.
På enkelte skoler er man begyndt at bede forældrene sende deres børn i skole med deres egen bærbare computer. Det skriver Berlingske Tidende.
Men hele diskussionen om, hvor mange elever der er per computer, burde for længst være lagt i graven sammen med floppydisken og CRT-skærmen. Det mener Lars Monrad-Gylling, der er administrerende direktør i KMD og formand for IT-Branchen.
"Realiteterne er, at unge mennesker anno 2010 allerede på en eller anden måde vil være koblet op på nettet, hvor de end går. PDA'er og små pc'er er jo en normal del af børns tilværelse. Derfor tror jeg, at man om fem år vil more sig over, at man havde den her diskussion," siger Lars Monrad-Gylling.
Han mener altså, at diskussionen i løbet af få år vil overflødiggøre sig selv.
Fokus på infrastruktur
Lars Monrad-Gylling mener i stedet, at det er vigtigt for skolerne at få opbygget en velfungerende infrastruktur.
"Den egentlige driftssituation omkring skolernes it er mange steder under al kritik. Driftskvaliteten er simpelthen for dårlig, når man skal bruge undervisnings-it," siger han.
Med 600.000 brugere mener han, at folkeskolen fortjener en meget mere kvalificeret grundlæggende infrastruktur således, at den daglige drift og netværksadgang får en langt højere kvalitet, end det i dag er tilfældet.
"Når man tænker på, hvordan store virksomheder driver deres egne produktionsapparater - hvad enten det er store banker eller offentlige virksomheder, så har det en helt anden bevågenhed og en langt større kvalitet i den daglige drift," siger Lars Monrad-Gylling.
Det skal bare virke
Den største udfordring for skolerne er ifølge Lars Monrad-Gylling altså, at skolernes it-infrastruktur mange steder slet ikke er moden til, at hver elev medbringer sin egen computer. Derfor bør man ikke fokusere så meget på elev/computer-regnskabet.
"Det var en diskussion, vi havde for ti år siden, at it i folkeskolen var lig med flere pc'er. I dag bør det handle mere om at få en velfungerende infrastruktur, der bare virker," siger han.
Formand for IT-vejlederforeningen og pædagogisk afdelingsleder på Lindehøjskolen i Herlev, Malte Von Sehested, er enig i, at skolernes it-infrastruktur er det sted, hvor det oftest halter i dag.
"Netværksstrukturen skal være sådan, at eleverne kan komme på internettet med deres egne computere - for en computer uden internetadgang er ikke meget bedre end en computer uden strøm," siger Malte Von Sehested.
Derudover fortæller han, at selv helt grundlæggende forudsætninger for it, såsom strømstik, er noget, der ofte mangler rundt om i klasselokalerne.
Stort potentiale for undervisning i skyen
Malte Von Sehested ser et særligt stort potentiale for Cloud-baseret undervisningsmateriale i skolerne.
"Meget snart vil vi sikkert blive oversvømmet med små internet-tablets, der ikke kan meget andet end at gå på nettet. Men eftersom flere og flere undervisningsressourcer bliver lagt ud på nettet, skal der heller ikke mere til," siger han.
Dette understreger behovet for en opgradering af skolernes it-infrastruktur, som i øjeblikket ikke alle steder helt er gearet til den høje netværksaktivitet.
"Som skoler skal vi være parate til at flytte fokus på, hvordan vi investerer i it. I stedet for at have store computerparker med dyre bærbare, der kan en masse, skal vi hellere købe adgang til online-tjenester, så det ikke bliver så afgørende hvad computerne kan," siger Malte Von Sehested.
Selvom det altså ikke er antallet af pc'er, der er afgørende for, hvor stærkt de kommende årgange vil stå i forhold til it, mener Lars Monrad-Gylling at det alt for ofte alligevel er det diskussion kommer til at handle om.
"Hold nu op med at tale om, om hvorvidt de har en pc eller ej og om hvem, der skal betale den. For lige om lidt, har de alligevel alle sammen en eller anden dims i tasken," siger Lars Monrad-Gylling.