Artikel top billede

Råd: Klip forbindelsen til kunder med malware

For at bekæmpe den stigende mængde malware tager den australske internetbranche nye metoder i brug: Klip forbindelsen til de inficerede computere.

Hvis en computer er inficeret med malware, og kunden ikke ønsker at gøre noget ved det, skal netforbindelsen afbrydes af ISP'en.

Det er den australske organisation The Internet Industry Association (IIA), der organiserer flere end 200 australske teleoperatører, internetudbydere og diverse inholdsleverandører, der kommer med det kontroversielle forslag i kampen mod malware.

Forslaget fra IIA, der kan læses her, er ikke obligatorisk for internetudbydere, men skal snarere ses som et redskab til at bekæmpe den stigende mængde malware, der florerer på nettet - og ikke mindst de computere, der udsender spam og malware.

"Bredbånds-boomet har medført en stigning i malware-inficerede computere på nettet. Spam og andre online-scams har fået energi fra det stigende antal zombies - internet-tilsluttede pc'er, der bliver styret af malware og botnets (grupper af zombier)," forklarer internetorganisationen.

IIA foreslår derfor fire hoved-tiltag, der skal dæmme op for den stigende mængde malware:

1. Identifikation af kompromitterede computere.

2. Kontakt til de pågældende kunder.

3. Hjælp med information og råd omkring, hvordan man reparerer det kompromitterede system.

4. En alarmfunktion, der gør opmærksom på alvorlige, omfattende trusler som den slags, der kan true den nationale sikkerhed.

Kunden skal tvinges til at reagere

Under de uddybende råd omkring, hvordan man skal forholde sig til en smittet computer, kan man blandt andet læse, at yderligere tiltag kan være at sænke hastigheden på brugerens netforbindelse eller suspendere kunden, til denne har fulgt ISP'ens råd omkring fjernelse af malwaren.

Det foreslås også, at man nulstiller kundens konto-password for at tvinge personen til at ringe til helpdesken, hvor de så kan få undervisning i at fjerne den ondsindede software.

Hvis der er tale om en computer, der spytter spam ud, kan man gå ind og lægge restriktioner på SMTP-protokollen.

Hvis intet af dette hjælper, mener IIA, at man børe tage et sidste - og nødvendigt - skridt: At kappe netforbindelsen.

"Giv kunden en tidsfrist inden for hvilken, der skal foretages afhjælpende handlinger, og hvis det ikke overholdes, så opsig deres service."

Det tilføjes dog, at dette sidste skridt kun skal tages i brug i de mest ekstreme tilfælde, hvor kunden nægter at gøre noget for at fjerne problemet - for eksempel ved at installere antivirus-software, eller hvor kundens computer står og sender så meget spam ud, at det går ud over netværket.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere