Hvis en computer er inficeret med malware, og kunden ikke ønsker at gøre noget ved det, skal netforbindelsen afbrydes af ISP'en.
Det er den australske organisation The Internet Industry Association (IIA), der organiserer flere end 200 australske teleoperatører, internetudbydere og diverse inholdsleverandører, der kommer med det kontroversielle forslag i kampen mod malware.
Forslaget fra IIA, der kan læses her, er ikke obligatorisk for internetudbydere, men skal snarere ses som et redskab til at bekæmpe den stigende mængde malware, der florerer på nettet - og ikke mindst de computere, der udsender spam og malware.
"Bredbånds-boomet har medført en stigning i malware-inficerede computere på nettet. Spam og andre online-scams har fået energi fra det stigende antal zombies - internet-tilsluttede pc'er, der bliver styret af malware og botnets (grupper af zombier)," forklarer internetorganisationen.
IIA foreslår derfor fire hoved-tiltag, der skal dæmme op for den stigende mængde malware:
1. Identifikation af kompromitterede computere.
2. Kontakt til de pågældende kunder.
3. Hjælp med information og råd omkring, hvordan man reparerer det kompromitterede system.
4. En alarmfunktion, der gør opmærksom på alvorlige, omfattende trusler som den slags, der kan true den nationale sikkerhed.
Kunden skal tvinges til at reagere
Under de uddybende råd omkring, hvordan man skal forholde sig til en smittet computer, kan man blandt andet læse, at yderligere tiltag kan være at sænke hastigheden på brugerens netforbindelse eller suspendere kunden, til denne har fulgt ISP'ens råd omkring fjernelse af malwaren.
Det foreslås også, at man nulstiller kundens konto-password for at tvinge personen til at ringe til helpdesken, hvor de så kan få undervisning i at fjerne den ondsindede software.
Hvis der er tale om en computer, der spytter spam ud, kan man gå ind og lægge restriktioner på SMTP-protokollen.
Hvis intet af dette hjælper, mener IIA, at man børe tage et sidste - og nødvendigt - skridt: At kappe netforbindelsen.
"Giv kunden en tidsfrist inden for hvilken, der skal foretages afhjælpende handlinger, og hvis det ikke overholdes, så opsig deres service."
Det tilføjes dog, at dette sidste skridt kun skal tages i brug i de mest ekstreme tilfælde, hvor kunden nægter at gøre noget for at fjerne problemet - for eksempel ved at installere antivirus-software, eller hvor kundens computer står og sender så meget spam ud, at det går ud over netværket.