Computerworld News Service: Symantec har udgivet en software-rettelse efter hundredvis af brugere har rapporteret om et problem med en fejlbehæftet sikkerhedsopdatering af virksomhedens flagskibssoftware, Norton AntiVirus.
Den fejlbehæftede opdatering fra sidste uge er automatisk blevet installeret på systemer med Norton AntiVirus 2009 og Norton 360 via virksomhedens LiveUpdate.
Installeringen er gået fint for de fleste kunder, men for "under en procent" af brugerne har opdateringen ikke virket, oplyser Symantecs talskvinde Cecilia Daclan.
Hundredvis af brugere har siden klaget over problemet på virksomhedens online-diskussionsfora, fortæller hun.
Software crasher
Brugere, der oplever fejlen, får fejlbeskeden: "Symantec Service Framework er stødt på et problem og er nødt til at lukke ned…," før softwaren crasher.
"Af og til har problemet fået min maskine til at gå fuldstændigt ned. Jeg er blevet bange for at åbne programmer med kritisk data af frygt for, at de ville crashe. CPU-forbruget kunne komme op på 100 procent," skriver Norton-bruger Robert Charlton i et forumindlæg.
Han brugte fredag syv timer online med Symantec Support.
"Det tog dem alt for lang tid at erkende problemet," skriver han.
"Hele ugen har jeg fortalt dem, at problemet ligger hos dem, og de har blot sagt til mig, at jeg er nødt til at tage det op med leverandørerne af det meste af min anden software."
Symantecs talskvinde Cecilia Daclan kan ikke sige præcist, hvad der skaber problemet.
Det har noget at gøre med den måde, som Norton håndterer reaktioner fra visse specialkonfigurerede Windows-maskiner, siger hun.
"De fleste kunder, som rapporterer om problemet, bruger pc'er, der er blevet særligt konfigurerede eller specialtilpassede. Det er ikke standard-pc'er," fortæller hun.
Slut med automatisk opdatering
Selvom de fleste Norton-brugere allerede automatisk er blevet opdaterede, har Symantec trukket stikket for den automatiske opdatering og vil udgive en rettet version senere på ugen.
Brugere, som oplever dette problem, kan downloade en softwarerettelse fra Symantecs website.
Dette er ikke første gang i år, der er problemer med Symantecs softwareopdateringer.
I marts glemte Symantecs teknikere at digitalt underskrive et diagnosticeringsprogram kaldet PIFTS (Product Information Framework Troubleshooter). Det resulterede i, at programmet blev blokeret af Nortons egen firewall.
Svindlere forsøgte straks at udnytte problemet ved at oversvømme Symantecs fora med falske meddelelser og sætte skadelige websites op, der således fremkom øverst i søgeresultaterne, når folk søgte efter PIFTS.exe.
Oversat af Thomas Bøndergaard