Som bekendt er det 'aldrig så galt, at det ikke er godt for noget'. Når salget stagnerer, har virksomhedslederne i høj grad brug for business intelligence-værktøjer (BI) og analytisk software for at finde den rette vej.
Ifølge en ny rapport fra analysehuset IDC, med titlen IDC Worldwide Business Intelligence Tools 2008 Vendor Shares, har salget af både traditionel BI-rapportering og avanceret analytisk software vind i sejlene.
Ifølge rapporten vokser salget af avanceret analytisk software endda hurtigere, end markedet for traditionel BI-rapportering.
Også analysehuset Gartner vurderer, at 2008 var et super år for leverandørerne af business intelligence-løsninger, analytics og performance management, hvilket tidligere har været beskrevet i Computerworld under overskriften Virksomhederne river ned af BI-hylderne.
Targit vokser stærkt
På hjemmesiden her kan interesserede se uddrag af IDC-rapporten med adskillige tabeller og rangordninger på markedet for BI og analyseværktøjer.
Den danske leverandør af BI, Targit, er også på listen med en omsætning i 2008 på 74 millioner kroner, en markedsandel på 0,2 procent og en vækst i salget fra 2007 til 2008 på 25,9 procent. En vækst, der kun overgås af fire af de i alt 27 leverandører på listen nemlig KXEN, Tibco, Fair Isaac og QlikTech.
Ledelsen i Targit opponerer mod omsætningstallet i IDC-rapporten. Den foretrækker selskabets bruttomsætning, der i 2008 var på 85,9 millioner kroner. Targits nettoomsætning var i 2008 på 52,7 millioner kroner.
I 2008 blev der solgt licenser til og vedligehold af BI-værktøjer for 41 milliarder kroner på verdensplan. De 41 milliarder repræsenterer en vækst på 10,6 procent i forhold til salget i 2007, og den vækst overstiger tidligere forudsigelser fra IDC.
Geografisk fordeler salget sig med 11,1 procent til APAC (Asia/Pacific), 41,4 procent til EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) og 47,5 procent til Nord- og Sydamerika.
SAP og SAS de største
De to største aktører på det marked er tyske SAP og amerikanske SAS Institute. En pressemeddelelse fra SAS Institute fremhæver, at SAS med en andel af markedet for analytisk software på 33 procent, er den største på netop det felt.
"Gennem de seneste tre år er markedet for avancerede analyseværktøjer vokset hurtigere end markedet for rapporterings- og analysesoftware. Vi forventer, at denne udvikling fortsætter, selvom økonomien bliver ved med at være under pres," udtaler Dan Vesset, Program Vice President for Business Analytics Research i IDC i pressemeddelelsen fra SAS Institute.
Ifølge IDC er SAS Institute inden for traditionel BI placeret som den næststørste leverandør af værktøjer efter SAP, og som en af de fem største leverandører af rapporterings- og analyseværktøjer.