BT - British Telecom - har nu valgt at droppe et kontroversielt annonce-værktøj fra firmaet Phorm.
BT, der er den største internetudbyder i England med 4,8 millioner bredbånds-kunder, er blevet mødt med kritik på grund af systemet Webwise fra Phorm, der hjælper med at overvåge brugernes internet-vaner og dermed optimere annonce-indsatsen.
Flere medier skriver, at BT ikke dropper systemet på grund af privacy-frygten, men blot fordi selskabet har besluttet at bruge ressourcerne andre steder.
"Vi mener fortsat, at annoncering baseret på interesser kan tilbyde markante fordele for både forbrugere og indholdsleverandører. Men på grund af vores offentlige indsats for at udvikle næste generations bredbånds- og tv-tjenester i England, har vi besluttet at øge vores ressourcer andre steder," lyder en udtalelse fra BT ifølge The Register.
"Vi er interesseret i dette område (målrette online-annoncering, red.), men indtil videre har vi ingen konkrete planer," siger en BT-talsmand til BBC.
Holder øje med dine handlinger
Phorms tjeneste fungerer ved, at den overvåger brugernes handlinger på nettet og udstyrer hver bruger med et ID-nummer.
Hvert ID-nummer er så matchet op med interesser, hvilket annoncørerne kan anvende som et redskab til at få mest muligt ud af reklamerne på de forskellige sider.
Webwise er installeret i BT's netværk. Derved er det muligt for systemet at opfange alle forespørgsler fra en internetbruger.
Det gør det muligt for Phorms system at analysere trafikken og kategorisere brugeren i en af flere kundekategorier.
Phorm selv hævder, at ID-nummeret ikke kan henføres til den konkrete person, men det har altså ikke stoppet privacy-debatten.
Her kan du læse mere om, hvordan Phorms Webwise fungerer i praksis.
Brud på loven?
Tidligere i år bad EU-Kommissionen ifølge Computerworld News Service den britiske regering om detaljer omkring Phorms annonce-værktøj efter bekymring om, at tjenesten måske medfører et brud på EU-lovgivningen på området.
Ifølge BBC var Phorm-aktierne i går mandag på et tidspunkt nede med over 30 procentpoint som følge af beslutningen hos BT.
BT vil nu holde øje med den videre udvikling i sagen omkring Webwise, men altså uden at implementere systemet i denne omgang.
Andre engelske internetudbydere, heriblandt Carphone Warehouse og Virgin Media, fører i øjeblikket også en dialog med Phorm, dog uden at have annonceret deciderede planer om at udrulle Webwise.