Artikel top billede

"Solen skinner, og jeg skal ud og flyve med Chanette. Det er en perfekt dag," siger Morten Wagner, millionær og medopfinder af Dating.dk. Foto: Mikael Rieck

Dating-kongen: Det er skønt at være millionær

Portræt: Eget jetfly, luksusbil og dyrt sommerhus. Mød Morten Wagner, som var med til at skabe Dating.dk. Han har scoret en tilværelse, mange sikkert vil misunde.

"Jeg kan være i Karup på 17 minutter, Bornholm på 34 minutter, og i Århus på ni minutter, hvis vinden er god."

Det er nu slet ikke for at spare rejsetid, at Morten Wagner flyver. Det gør han, fordi han elsker at flyve. Især i sin egen privatjet, og gerne sammen med sin smukke pilotveninde, Chanette.

Morten Wagner opfandt sammen med tre venner Dating.dk, kærestegeneratoren på nettet, der udover at have ført tusindvis af kontakthungrende danskere sammen, også har sikret stifterne økonomisk uafhængighed.

Da Computerworld kontakter ham for et interview med en dansk it-iværksætter, der har oplevet stor forretningsmæssig succes, stiller han op med det samme, siger ok, inviterer til Spanien, hvor han er flyttet til for nylig, eller kommer til Danmark, hvis det passer bedre?

"Jeg skal i øvrigt også have kigget på det ene dæk på jet'en, og mine flyvemaskiner står i Danmark," siger han i telefonen.

Han har to flyvemaskiner.

Udover jet'en, en seks-personers Eclipse 500, som han købte på eBay sidste år for 11 millioner kroner, ejer han også et nyt et-motors propelfly, der har indbygget faldskærm. Har man brug at trække den, vil den sørge for at bringe flyet ned med samme hastighed, som hvis man tabte det fra tre meters højde.

Hans jetfly er spritnyt, kan flyve 700 kilometer i timen, og er bygget i 250 eksemplarer, inden fabrikken gik konkurs. Den bruger jetfuel for 2-3.000 kroner i timen, og er som sådan relativ økonomisk at flyve.

"Det koster kun 80 kroner i lufthavnsafgift at lande på Bornholm," som Morten Wagner siger.

Bentley og blondine

På parkeringspladsen foran Roskilde Lufthavn skinner solen, og en frisk vind kaster larmen fra små fly, der letter og lander, rundt om ørerne på ansatte og rejsende.

Det er ikke verdens største eller mest fashionable lufthavn. Men Morten Wagner er på vej.

Flyvemaskiner og it-millionærer passer fortrinligt sammen, så Roskilde Lufthavn er oplagt for et rendezvous af denne type.

"Bare han nu ikke kommer i en lejet Fiat Punto," funderer Computerworlds fotograf, mens han tjekker sine linser og objektiver.

Det gør Morten Wagner ikke.

I horisonten dukker en drøm af en 550-hestes Bentley coupé op. Ikke på afgiftsfornægtende grænseplader, men på de fuldt beskattede hvide af slagsen, bærende initialerne MW. Momsen slipper han dog for at betale som udlandsdansker.

I solen ser det næsten ud, som om de diskret brølende 12 cylindre bæres afsted på en glorie af hvidt lys. Bentley'en svinger ind på parkeringspladsen og sagtner farten.

Ved siden af den solbrune mand i åbenstående skjorte og jakkesæt, sidder en langlemmet blondine i den lyse, håndsyede læderkabine bag de blankpolerede, ædle træsorter.

"Hej, det er Chanette, hun flyver jumbojet," hilser Morten Wagner.

Det gør hun faktisk. 31-årige Chanette er erhvervspilot, flyver for Mærsk Air, og hun er ikke Morten Wagners kæreste, siger de begge to. De er bare gode venner.
Men de er fælles om den passion, der de seneste tre år har optaget Morten Wagner på næsten fuld tid, for han er bidt af en gal flyvemaskine.

Point of no return

"Man sidder på startbanen, klar til take-off. Der er stille i flyet, man venter. Controller'en siger pludselig, clear for take-off, og så får den pulver."

"Lige de der sekunder, hvor han siger ordene, kører det hele i slowmotion. Det er sådan en intens fornemmelse, man er så koncentreret, man er så på. Det hele afhænger af dig. Man brager til den. Det er program i hovedet, der bliver startet. Jeg skulle nok bare have valgt at blive pilot fra starten. Måske skulle jeg flyve jorden rundt?," funderer Freeway-medejeren.

Da Morten Wagner hentede sin propelflyver, fløj han den selv hjem fra USA sammen med en anden pilot.

"Det er en lidt skræmmende oplevelse, når du flyver ud over Canadas kyst i en lille enmotors. Der er ishav hele vejen til Grønland. Der er cirka en times flyvning, hvor du kan nå at flyve tilbage, hvis der er noget galt. Efter halvanden time, er det point of no return. Der er ikke radiokontakt, og det tager tre en halv time, før Grønland dukker op. Der ryger nogle stykker hvert år på den tur," fortæller han.

Seksårig med forretningstalent

36-årige Morten Wagner har haft mange forskellige forretningsmæssige jern i ilden, faktisk siden han var et lille barn. Dengang var han også god til at identificere et behov og tjene penge på det.

Som seks-årig fik han de andre børn i nabolaget til at plukke bær og frugter i forældrenes have, som de afleverede til Morten. Han hældte dem i poser og kasser og solgte dem på campingpladsen. Indtjeningen delte han ligeligt mellem sig selv og alle de andre børn.

"De var gode til at plukke bær, og jeg var god til at sælge."

I gymnasietiden var en flok arbejdere ved at fjerne stenbelægningen ved skolen for at lægge en ny. Kammeraterne var pinligt berørte og sagde: la' nu vær', men Morten henvendte til mændene og spurgte, hvor de gamle sten skulle hen? De skulle bare køres væk, langt væk.

"I får en kasse øl for at smide dem af hjemme hos mig, det er tættere på," sagde han. Og nåede lige at ringe til sin mor, og fortælle, at hun skulle flytte bilen, for nu kom der en lastbil og fyldte indkørslen med sten. Stenene solgte han selvfølgelig til folk i nabolaget, der hentede dem på trailere, og han lavede en pæn skilling.

Da han var på sergentskole, havde hans kærestes far et bageri. Morten hentede de gamle kager, der ikke var blevet solgt, og solgte dem rekrutterne, når de var udmattede og sukkerkolde efter deres Fysisk Uddannelse og Træning.

"De var lave på sukker, og jeg solgte kager til dem."

Sort taxa og grænseøl

I andre perioder kørte han i pendulfart over den tyske grænse i sin mors Toyota Hi-Ace og hentede øl og sodavand, som han solgte videre. Det finansierede fint hans tilværelse.

Han har også arrangeret han store private fester, uden tilladelser og alkoholbevilling.

"Folk mødte op, og festerne var en succes. Ikke altid en økonomisk succes, men det var heller ikke det vigtigste. Det har altid først og fremmest handlet om at have det sjovt, og lave ting, jeg kan lide at lave," erklærer Morten Wagner.

I skoletiden dyrkede han karate, og var udtaget til forbundslandsholdet.

"Så jeg drak ikke alkohol. Det var mig, der kørte mine kammerater hjem fra festerne, for jeg var altid ædru. Jeg havde en blå folkevogn, og tjente penge som sort taxachauffør. Især i julen var der ingen taxaer at få. Det kostede 30 kroner at blive kørt hjem."

På den vis har Morten Wagner altid haft travlt med at lave forretninger, også når skolearbejdet ellers krævede hans opmærksomhed.

En scorekarl fra Viborg

En lufthavnsansat kommer forbi, og Morten Wagner prajer ham.

"Har I en luftpumpe, jeg kan pumpe dækket på mit fly med? Jeg kunne godt tænke mig at flyve en tur om lidt. Det ene dæk er lidt fladt. Kan vi nå det?"

"De går dernede fra om ti minutter," lyder svaret.
Interviewet er ikke slut, Morten Wagner har sat tid af til det, så han nægter at stoppe før tid.

"Kan du ikke pumpe jet'en? Hvis du gider?," spørger han pilotveninden Chanette, som venter på at flyve med ham til Aalborg. De skal lige over og besøge hendes forældre, men de når nok ikke turen til Blokhus, hvor Morten Wagner har sit arkitekttegnede sommerhus, der har været udstillet på Museum of Modern Art i New York. Som model, forstås.

"Ja, selvfølgelig," siger hun.

"Og tjek dæktrykket på dem alle tre. Og hør dem også, om de kan finde ud af at fylde ilt på den."

Han kender Chanette fra de helt unge dage i Viborgs natteliv.

Morten Wagner brugte meget tid på at feste og på at score damer, husker han. Og afviser i samme åndedrag blankt, at Dating.dk er opfundet, fordi han har haft svært ved at komme i kontakt med det modsatte køn.

I midten af 90'erne var Crazy Daisy åbnet i Viborg, og det var stort, man kunne få body tequilas, og der var i det hele taget fuld fart på Viborgs natteliv.

Chanette og Morten var en fast del af festen, og Morten Wagner befandt sig i perioder bag baren som bartender. Og der er af en eller anden grund ikke noget, der slår en bartender i sexappeal, set med ungpigeøjne i hvert fald.
"Jeg havde et vist ry, ikke?" siger Morten til Chanette, som ikke benægter påstanden.

"Det var fest og farver, og fest og farver blev til arbejde. Vi gjorde ting, vi syntes var sjovt, det var ikke for at tjene penge. Vi har lavet masser af fester, der kun lige kunne løbe rundt eller lige netop ikke løb rundt. Jeg har aldrig jagtet penge, kun sjove forretninger. Hvis motivet er at tjene penge, får du dem ikke," konkluderer Morten Wagner.

Freeway ejer i dag blandt andet også en natklub.

Hvor er de bare damer?

Det var mens han studerede jura, at ideen til Dating.dk opstod. De andre jurastuderende var ikke begejstret for Morten Wagner og hans attitude. Omvendt var han heller ikke begejstret for dem.

"Da vi startede Dating.dk op, syntes de bare, det var så dårlig stil. Det var så nørdet, så jeg blev nærmest smidt ud af alle studiegrupperne. De holdt i hvert fald op med at invitere mig. Jeg var for kikset at hænge ud med."

Morten Wagner blev selvstuderende, men han vi ikke i tvivl om, at han havde fundet sit kald med at udforske forretningsmulighederne på internettet.

Flere år senere mødte han en flok af de gamle juramedstuderende ved et arrangement. De snakkede kunst og vin, og slyngede forsigtigt de dyre dråber rundt i krystalglassene.

"Hvad er det for noget med alt det kunst og bouquet? Hvor er de bare damer og patterne blevet af," spurgte en fremmedgjort Morten Wagner sine tidligere lov-fæller.

"Vi kan jo ikke alle sammen være så barbariske som du," lød svaret.

Morten Wagner vendte ikke tilbage til det miljø, og mangler stadig at skrive sit speciale.

Hul på guldåren

Foruden det succesfulde dating-site har virksomheden Freeway, der ejes og drives af Morten Wagner og hans tre sammensvorne, 28 andre små og store kommercielle websites spredt ud over Europa, blandt andet Arto.dk, der i en lang periode har været børn og unges foretrukne sociale online-opholdsted, og TrendSales, hvor man kan købe og sælge brugt modetøj.

Dating.dk gik online i 1998. Det var gratis for brugerne, og det gav ikke de store penge til ejerne.

"Vi omsatte for måske 200.000 om måneden i bannerannoncer. Min far er erhvervsadvokat og sidder i bestyrelsen. Han foreslog flere gange, at vi skulle til at tage penge fra brugerne, men det blev stemt ned hver gang."

"Lige indtil en dag efter 9/11, hvor det hele så rigtig sort ud. På et møde foreslog han igen, at det skulle koste noget at have sin profil på Dating.dk. Og så rakte de andre pludselig hånden op. Jeg var rystet. Hvad tænkte de på? Det er døden for sitet, det var jeg sikker på," fortæller Morten Wagner

Et par dage efter, at et medlemskab af Dating.dk var begyndt at koste penge, blev Morten Wagner ringet op af en af de andre partnere.

"Der er gode og dårlige nyheder," lød det i telefonen.

"Kom med de dårlige først," sukkede Morten Wagner.

"Trafikken på Dating.dk er faldet 30 procent."

"Det tænkte jeg nok. Det bliver kun værre i løbet af ugen."

"Til gengæld," sagde stemmen, "har folk travlt med at melde sig til. Vi har omsat for 211.000 kroner på de seneste fem timer."

Det var mere, end Dating.dk plejede at omsætte for på en hel måned, og Morten Wagner og hans partnere indså, at havde fået slået hul på en guldåre.

Spigo og Arto

Morten Wagner ser i dag store forretningsmæssige perspektiver i Freeways udenlandske websites.

Omsætningen fra udlandet udgør cirka 30 procent af forretningen, og tallet er for opadgående, siger han.

På det danske online-marked er det især udsigten til, at restriktionerne på udbud af spil for penge bliver lempet af regeringen. Udenlandske spil-virksomheder har længe prøvet at komme ind på det danske spilmarked, men er blevet bremset af den danske lovgivning, der i mange år har sikret Danske Spil et monopol.

Freeway er klar med websitet Spigo, der tilbyder spil og underholdning, hvis lempelsen af de danske regler kommer. Freeway deler ejerskabet med KAU Holding. Det er Freeways traditionelle måde at gøre forretninger på, nemlig at købe sig ind i et selskab, der har en god ide, men lige mangler det sidste momentum for at kunne kapitalisere den.

"Sådan gjorde vi også med Arto.dk, som vi købte 51 procent af aktierne i," siger Morten Wagner. Arto er som bekendt en gigantisk succes blandt børn og unge, selvom presset fra Facebook kan mærkes.

Selskabet Freeway Holdings regnskab for 2008 viser et overskud på 12,2 millioner mod 2007s 22,9 millioner kroner.

Wagner Wings og Virgin

Den største forskel på Morten Wagners tilværelse dengang og så nu er, at ansvaret er vokset, mener han. Udover at han selvfølgelig har friheden og mulighed for at dyrke sin flyverinteresse på højeste plan.

"Jeg har et meget større ansvar i dag, for vores virksomhed og for alle de mennesker, vi har ansat, for vores partnere og vores brugere. Og jeg har ikke flere materielle ønsker. Jo, et større jetfly, som jeg i øvrigt har betalt depositum på. Selvom det ikke gør det sjovere at flyve."

Han bruger ikke tid på at bekymre sig om, hvad folk mener om ham

"Mine venners meninger er vigtige, men ellers er det jo ligegyldigt. Folk må selv om, hvad de tænker, når jeg skriver mit navn på nummerpladen af bilen. Når de ser sådan en bil, er der alligevel dømt jantelov, og så kan man jo ligeså godt gøre det ordentligt. Den skal bare have hele armen. Jeg kan måske godt lide at provokere lidt," erkender han.

Det betyder ikke, at man ikke skal være sød og rar, siger han, for det er vigtigt at kunne tale med alle folk og møde dem, der hvor de er.

"Man skal jo bare huske, at man kommer fra Viborg, og ikke bliver verdensmand bare fordi, man flytter til København, og har held med nogle forretninger."

Men hvad er Morten Wagners største ambition? Hvad vil han huskes for, og hvad vil han huske sig selv for?

"Min største ambition? ATPL," svarer han med en luftfartsforkortelse.

ATPL står for Airline Transportation Pilot License. Det er den rigtige ruteflyuddannelse, Det Store Kort.

"Han ender med at blive den nye Richard Branson fra Virgin," mener Chanette Knudsen.

"Ja, jeg gad godt ha' mit eget flyselskab. Der er ikke nogen penge i det lige nu ganske vist. Men det ville være det største. Wagner Wings," navngiver han det på stedet.

Konventionernes ringbind

Hans velhaverliv har heller ikke ændret hans relationer til andre mennesker, mener han.

"Der er selvfølgelig folk, jeg kender i dag, fordi de også har deres egen virksomhed eller er i samme branche, men jeg gør mig ikke umage for at socialisere mere med dem, end med alle mulige andre mennesker."

Han går ikke byen de smarte steder, men han holder heller ikke lav profil. Han handler ud af lyst, og så snart tingene begynder at lugte af mangel på fri vilje, står han af.

"Mange mennesker, især fyre, der kommer fra ikke at tjene så meget til at tjene væsentligt mere, virker som om, de slår op i et comme il faut-ringbind under: Hvad skal man gøre, når man tjener så og så mange penge? Så skal du have en Volvo S80 og et stereoanlæg fra B&O."

"Det er konventionernes tyranni og er ultra-ordinært. Hvorfor skal man interessere sig for kunst, rødvin og golf? Fordi andre forventer det? Jeg interesserer mig ikke for vin, selvom jeg har et vinkøleskab til mine gæster, og jeg flyver for min egen skyld."

"Der hænger altså heller ikke mange af ens kammerater eller smarte tøser ud nede i lufthavnen. Selvom jeg kan være heldig, at Chanette skal med ud at flyve engang imellem," siger han og smiler til Frk. Knudsen.

Voksenlivet som mareridt

"Morten kører i sjette gear hele tiden, han er altid på. Der er fart på hele tiden. Der skal opleves noget," siger hun.

Det kan muligvis føres tilbage til en historie, der gjorde et dybt indtryk på ham, da han var dreng.

En far til en af nabodrengene fortalte ham om det at have et arbejde.

"Når jeg sidder på kontoret, stirrer jeg på uret hele dagen og venter på at klokken bliver kvart i fire. For så kan jeg rejse mig op, vaske hænderne og være klar til at gå klokken fire. Sådan er det for alle vokse mennesker, og sådan bliver det også for dig, fortalte han."

Sådan skal det bare ikke være, har Morten Wagner tænkt lige siden.

"Og sådan har det aldrig været. Jeg har ikke en gang de seneste 11 år kigget på uret og glædet mig til, at jeg blev færdig - med mindre jeg skulle ud og flyve med Chanette om eftermiddagen," siger Morten og smiler til Chanette, som smiler igen.

Det næste store projekt hedder familie og børn. Det skal han have inden for de næste to år, siger han.

"Hvad skal du have om to år?," spørger Chanette, som sidder lidt derfra og spiser lakridser.

"Børn," siger han.

"Åh," siger hun.

"Det glæder jeg også mig til. Man kan jo sagtens gå rundt og spille fandango, når man er singlefyr som mig," siger han.

"Jeg tror, den indvendige Morten gerne vil have stabilitet og ro. Du vil gerne have et sted at høre til. Fra jeg kendte Morten for 10 år siden, er der sket noget. Der er stadigvæk fart på, men du er mere rolig i dag," siger hun og ser undersøgende på ham.

"Jeg har en teori om, at det gælder om proppe en masse ned i spanden, inden man får familie, for så går det hele op i børn. Det glæder jeg mig også til, men nu skal jeg lige passe mit firma og flyvning først," slår Morten Wagner fast.

En perfekt dag

Flyet er pumpet, og det er afgang til Jylland for Morten Wagner og hans jetpilotveninde. Det er med andre ord en perfekt dag for medstifteren af landets vigtigste online mødested.

Morten Wagner møder sig selv i luften, ved rorpinden, i dyb koncentration over instrumenterne, i sit eget fly. Hans forretningseventyr, der som de fleste andre succeser, simpelthen bare er en god ide, der tilfredsstiller et behov hos ufatteligt mange mennesker, betyder, at han kan føre sine personlige drømme ud i livet.

Det gjorde han sådan set også tidligere, for han er med sine egne ord lyststyret. Men det må nu altså være forbundet med en særlig tilfredsstillelse, at kunne købe sine egne jetfly, og bestemme helt og aldeles over sin egen tid.

It-branchen har leveret ikke så få eventyr. Nogle er sluttet brat og dramatisk. Nogle lever i bedste velgående, og har mennesker som Morten Wagner som styrmænd.

Og det er i grunden slet ikke så ilde for it-branchen. Eller for Morten og Chanette.