Danske hjemmesider er under hård konkurrence fra udenlandske sider, der æder en større og større del af danskernes internet tid.
Men alligevel har danske Freeway, der blandt andet ejer Dating.dk, Arto.dk og Trendsales.dk, hevet det bedste regnskab hjem i virksomhedens historie.
Freeway gav i 2009 et overskud på 24,4 millioner, hvilket lige præcis er en fordobling i forhold til sidste års overskud på 12,2 millioner kroner.
Det er på trods af, at Arto.dk, der tidligere var en af virksomhedens mest populære sider, har oplevet en tilbagegang på omkring 80 procent, fortæller Freeway-ejeren Morten Wagner til Computerworld.
Til gengæld har kæresteportalen Dating.dk og Trendsales.dk, der sælger brugt tøj, oplevet en stor fremgang. Morten Wagner anslår, at de to sider henholdsvis er vokset med 60 og 30 procent det sidste år.
"Jeg tror, at Facebook har lært folk at bruge sociale netværk. Folk er ikke så berøringsangste over for at vise sig selv frem på et socialt netværk, og så har folk måske på samme tid fundet ud af, at Facebook ikke er den side, der er mest egnet til at finde en ny kæreste," siger Morten Wagner.
Hård international konkurrence
Alene Google omsætter for mere end en milliard kroner i Danmark. Penge der ryger direkte ud af landet.
Og konkurrence fra YouTube, Google og især Facebook har også ramt Freeway markant.
"Da Facebook kom, var det som en tsunami, der rullede inde over internettet. Mange folk har mistet mange penge på det," siger Morten Wagner.
Han forklarer, at selvom Arto har mistet meget trafik, så er der stadigvæk mange, der har en aktiv profil. Men i dag bruger folk væsentligt mindre tid på siden.
Mens Arto har vist sig at være meget følsom overfor konkurrencen fra Facebook, så har har Freeway haft succes med at udnytte sit lokale kendskab i kampen mod internationale dating-sider. Dating.dk holder eksempelvis lokale arrangementer og fester for sidens brugere.
Ulig konkurrence
Men han erkender, at det ofte er op ad bakke, når kampen skal tages op med internationale giganter.
"Det er klart, fordi vi taler om virksomheder, hvor 800 millioner ikke betyder noget særligt. De udenlandske sider har desuden meget friere hænder end de danske sider. Vi er eksempelvis begrænset af danske regler, der forbyder alkohol-reklamer, mens Facebook kan gøre, hvad der passer dem," siger Morten Wagner.
Han forventer, at hele den danske medieverden, ligesom Freeway, vil opleve markant global konkurrence i den kommende tid, hvor han eksempelvis forudser, at digitale medier vil blive ramt af internationale satsninger på net-tv.
Computerworld ringede til Morten Wagner, mens han sad midt i en undervisningstime i spansk. Årsagen er, at den danske dating-millionær for nylig rev teltpælene op og flyttede til Spanien.
Han kan dog hurtigt komme hjem til Danmark. Computerworld beskrev i et stort portræt sidste år, hvordan han i løbet af få timer kan flyve hjem til Danmark i sin privatjet.