Artikel top billede

Foto: Tulip

Tulip vil lave pølser på Facebook

Vil du hellere have grønne end røde pølser? Eller mener du, det er på tide, at leverpostejen skifter navn til noget smartere? Snart giver Tulip forbrugerne mulighed for at diskutere produktudvikling over Facebook.

Med et nyt projekt vil fødevare-koncernen Tulip forsøge at bruge Facebook som et værktøj til brugerdreven innovation. Projektet stadig er i den indledende fase, men hovedformålet står klart: Involvering af forbrugerne i udviklingen af Tulips produkter.

Projektet laves i samarbejde med Aarhus Universitet og IT-byen Katrinebjerg i Århus.

Kommunikationsmedarbejder hos Tulip, Rune Jungberg Madsen, fortæller, at det er et forsøg med et nyt værktøj til at få respons fra forbrugerne.

"Hvordan kan vi egentlig bruge de her nye medier, så det kommer både os og forbrugerne til gode?"

Han forklarer, at det ikke er nyt for Tulip at involvere kunder og forbrugere i udviklingen af virksomhedens produkter. Gennem et forbrugerpanel har virksomheden tæt kontakt til de kunder, som i sidste ende skal spise Tulips varer.

Derfor er det også et naturligt skridt for den store koncern at forsøge at åbne yderligere op for innovationsprocessen. Og valget af Facebook som værktøj skyldes primært, at brugerne allerede er på det sociale netværk.

"Pointen er, at i bred kommunikation skal du være der, hvor brugerne er. Det er svært at få folk til at logge ind hos os og deltage, men mange danskere er jo allerede på Facebook," siger han.

Pølser i horisonten

I første omgang skal du dog ikke forvente at kunne designe din individuelle pølse eller overbevise Tulip om at lave en Mou-suppe efter din egen hirse-rødbede-opskrift over Facebook. De første forsøg vil formentlig rette sig mod sundhed og sunde fødevarer.

"Det, vi rent konkret gør, er at udvikle en applikation om et konkret emne. Der er mange ting, vi godt vil i dialog med forbrugerne om, og sundhed er en trend i forhold til fødevarer nu," siger Rune Jungberg Madsen.

"Vi vil gerne arbejde med at gøre madvarerne lettere, så vi prøver at finde ud af, hvad folk gerne vil have," lyder det fra kommunikationsmedarbejderen.

Han fortæller, at Tulip på Grøn Koncert prøvede at lave grønne pølser.

"Det er bare for at sige: Det kan vi også, men synes I vi skal gøre det? Man er nødt til at stikke hovedet ud af busken, for at få noget respons," siger Rune Jungberg Madsen.

Stik hovedet frem

Han fortæller, at Tulip går helhjertet ind i projektet, for med den åbne dialog er der også en risiko for kritik.

"På de her medier, har folk en forventning om dialog. Og der er en risiko for, at vi møder kritik. Men den tager vi med," siger Rune Jungberg Madsen og fortsætter:

"Hvis man beder folk om at komme med input, så skal man tage dem seriøst. Vi har det sådan, at når man beder folk om at bruge tid på det her, så skal vi også bruge det."

Han forklarer, at en af forhåbningerne hos Tulip også går på, at brugerne kan være med til at bremse dårlige ideer tidligere i et innovationsprojekt.

"Der kan godt være en ide, som en lille gruppe synes er god, men som ikke sælger noget, når det bliver et produkt. Og jo tidligere man kan få bremset en forkert innovation, jo bedre," konstaterer Rune Jungberg Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere