Artikel top billede

Foto: Tulip

Tulip vil lave pølser på Facebook

Vil du hellere have grønne end røde pølser? Eller mener du, det er på tide, at leverpostejen skifter navn til noget smartere? Snart giver Tulip forbrugerne mulighed for at diskutere produktudvikling over Facebook.

Med et nyt projekt vil fødevare-koncernen Tulip forsøge at bruge Facebook som et værktøj til brugerdreven innovation. Projektet stadig er i den indledende fase, men hovedformålet står klart: Involvering af forbrugerne i udviklingen af Tulips produkter.

Projektet laves i samarbejde med Aarhus Universitet og IT-byen Katrinebjerg i Århus.

Kommunikationsmedarbejder hos Tulip, Rune Jungberg Madsen, fortæller, at det er et forsøg med et nyt værktøj til at få respons fra forbrugerne.

"Hvordan kan vi egentlig bruge de her nye medier, så det kommer både os og forbrugerne til gode?"

Han forklarer, at det ikke er nyt for Tulip at involvere kunder og forbrugere i udviklingen af virksomhedens produkter. Gennem et forbrugerpanel har virksomheden tæt kontakt til de kunder, som i sidste ende skal spise Tulips varer.

Derfor er det også et naturligt skridt for den store koncern at forsøge at åbne yderligere op for innovationsprocessen. Og valget af Facebook som værktøj skyldes primært, at brugerne allerede er på det sociale netværk.

"Pointen er, at i bred kommunikation skal du være der, hvor brugerne er. Det er svært at få folk til at logge ind hos os og deltage, men mange danskere er jo allerede på Facebook," siger han.

Pølser i horisonten

I første omgang skal du dog ikke forvente at kunne designe din individuelle pølse eller overbevise Tulip om at lave en Mou-suppe efter din egen hirse-rødbede-opskrift over Facebook. De første forsøg vil formentlig rette sig mod sundhed og sunde fødevarer.

"Det, vi rent konkret gør, er at udvikle en applikation om et konkret emne. Der er mange ting, vi godt vil i dialog med forbrugerne om, og sundhed er en trend i forhold til fødevarer nu," siger Rune Jungberg Madsen.

"Vi vil gerne arbejde med at gøre madvarerne lettere, så vi prøver at finde ud af, hvad folk gerne vil have," lyder det fra kommunikationsmedarbejderen.

Han fortæller, at Tulip på Grøn Koncert prøvede at lave grønne pølser.

"Det er bare for at sige: Det kan vi også, men synes I vi skal gøre det? Man er nødt til at stikke hovedet ud af busken, for at få noget respons," siger Rune Jungberg Madsen.

Stik hovedet frem

Han fortæller, at Tulip går helhjertet ind i projektet, for med den åbne dialog er der også en risiko for kritik.

"På de her medier, har folk en forventning om dialog. Og der er en risiko for, at vi møder kritik. Men den tager vi med," siger Rune Jungberg Madsen og fortsætter:

"Hvis man beder folk om at komme med input, så skal man tage dem seriøst. Vi har det sådan, at når man beder folk om at bruge tid på det her, så skal vi også bruge det."

Han forklarer, at en af forhåbningerne hos Tulip også går på, at brugerne kan være med til at bremse dårlige ideer tidligere i et innovationsprojekt.

"Der kan godt være en ide, som en lille gruppe synes er god, men som ikke sælger noget, når det bliver et produkt. Og jo tidligere man kan få bremset en forkert innovation, jo bedre," konstaterer Rune Jungberg Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere