Netbutikkerne skal tage sig sammen og tage online-kunderne seriøst.
Ifølge en undersøgelse oplever næsten hver tredje nethandlende mangelfuld information som en barriere ved handel på nettet. En femtedel af de over 1.000 spurgte danskere mener, at internetbutikker gør for lidt ud af deres kundeservice.
Undersøgelsen, der er foretaget af analysevirksomheden Userneeds for Netop Solutions, viser desuden, at halvdelen af alle, der køber ind over internettet, har afbrudt et køb, fordi de ikke kunne få svar på spørgsmål om en vare eller betaling.
"Mange giver op i købsprocessen og køber i en anden netbutik, hvor vejledningen er bedre eller i en almindelig butik, hvor de kan få svar på deres spørgsmål," siger Kurt Groth Bager, administrerende direktør i Netop Solutions.
Han mener, at de danske netbutikker vil kunne sælge meget mere, hvis de investerer i bedre information og kundeservice.
"Lige nu mister de et betydeligt salg på grund af utilstrækkelig service. Ofte uden at vide det."
Vil chatte med butikken
18 procent oplever, at det er svært at få svar på spørgsmål i internetbutikkerne. Og næsten hver tredje føler sig overladt til sig selv, når de handler på nettet.
Adspurgt direkte om internetbutikkernes kundeservice, svarer 21 procent, at e-butikkerne gør for lidt for at hjælpe deres kunder.
Over halvdelen af de i alt 1.147 danskere mellem 18 og 65 år i undersøgelsen ville ønske, at de kunne komme i kontakt med en medarbejder via chat eller videosamtale.
Det ville øge trygheden ved nethandel og en lille tredjedel mener, at personlig service ville få dem til at købe mere over internettet.
Især de ældre mener, at service er vigtig.