Computerworld News Service: Sun har åbnet en test-version af Java Store, som virksomheden promoverer som et website, hvor udviklere kan møde millioner af brugere, som kører Java på deres desktoppe.
Ligesom Apples succesfulde App Store er dette site designet til at give forbrugerne en nem måde at downloade Java-programmer. En beta-version af net-butikken lanceredes tirsdag med kun et par applikationer - en Java-version af online-rolespillet RuneScape og en Java-baseret Twitter-klient ved navn Twitter FX - men udviklerne får helt indtil Java Stores offentlige lancering sidste på året til fylde butikken med programmer.
Sun har haft stor succes med at promovere Java som en platform for populære backend-server-applikationer, men Java har ikke haft samme popularitet med desktopsoftware. Java Store og Java Warehouse, som internt hos Sun er kendt som Projekt Vector, udgør et forsøg på at give nyt liv til klient-applikationerne.
Sun vurderer, at 800 millioner desktopbrugere på verdensplan har installeret Java, og virksomheden håber, at Java Store vil give udviklerne en nem måde at nå ud til dette enorme publikum.
I et blogindlæg fra 18. maj, der offentliggjorde Project Vector, skriver Suns koncernchef Jonathan Schwartz, at han håber, at portalen vil blive brugt af "banker, der ønsker flere kunder, sportsprogrammer, der ønsker flere seere, medievirksomheder og nyhedsbureauer, der ønsker flere abonnenter - og grundlæggende enhver Java-udvikler, der ønsker at træde ud af browseren og nå ud til omkring en milliard forbrugere."
Java Store og Java Warehouse gik i luften tirsdag morgen forud for virksomhedens årlige konkurrence, Java One, som løber ugen igennem i San Francisco.
Oversat af Thomas Bøndergaard