Wölwa Group har en plan. En forretningsplan. Den skal sikre dem et millionoverskud inden for de næste to år. Indtil videre arbejder de fire ejere af firmaet hårdt på at få deres program klar til en release candidate i juni.
Produktet skal integrere nye kreative web 2.0-metoder med finansverdenens lidt mere tørre krav om økonomistyring og projektledelse.
"Vi har fået rigtig meget positiv feedback fra både venturekapitalselskaber og potentielle kunder," siger Jens Duelund Pallesen, partner og ansvarlig for økonomi i Wölwa Group.
Træk på eksisterende erfaring
Produktet hedder EMP og er en SaaS-tjeneste, der skal estimere tidsrammer for it-projekter. Det at produktet er en SaaS-tjeneste gør netop ifølge Wölwa Group, at produktet er bedre end en række eksisterende produkter på markedet.
"Vores kunder vil kunne dele erfaringer på tværs af virksomheder og organisationer. Det foregår selvfølgelig helt anonymt, men det betyder, at virksomhederne kan blive langt bedre til at estimere omkostninger ved et it-projekt," siger Dennis Kayser, partner med ansvar for salg i Wölwa Group.
"Vores kunder kan trække på erfaringer ikke blot fra deres egen historik, men også fra andre virksomheder, der har valgt at dele deres erfaringer."
Videreudvikling fra bachelorprojekt
Wölwa Group tog sit udspring i et bachelorprojekt, som de fire iværksættere, Niels Frederiksen, Dennis Kayser, Danny Larsen og Jens Duelund Pallesen lavede for Nordea i 2008.
Nordea og Institut for Datalogi, hvor de alle fire studerer, var så glade for projektet, at de fik blod på tanden og besluttede sig for at arbejde videre med programmet - nu i egen virksomhed.
Det at finansverdenen er i krise, og kapitaltørken hærger det danske iværksættermiljø, afskrækker dem ikke.
"Det er da lige nu, hvor vi har mulighederne for og tiden til at lave vores egen virksomhed. Hvis vi først får et lønarbejde, så sidder vi jo trygt i det, og så forsvinder incitamentet til at starte virksomhed også," fortæller Jens Duelund Pallesen.
Men når de unge iværksættere begynder at nævne konsekvenserne ved deres foretagende, så kan en udefrakommende måske godt forstå, hvorfor så mange unge vælger et simpelt studenterjob.
"Vi arbejder fra ni til ni alle ugens syv dage, og passer vores studium samtidig med, at vi skal varetage en række opgaver i virksomheden," fortæller Niels Frederiksen.
"Vi har ikke de store omkostninger i øjeblikket, så derfor kan virksomheden godt køre rundt. Vores lønkrav er ikke specielt høje for tiden," griner Jens Duelund Pallesen.
Vanvittig interesse
Iværksætter-gruppen har allerede nu meldt sig til Venture Cuppen 2009, hvor hovedpræmien er 250.000 kroner. De penge kan falde på et tørt sted, da firmaet har tænkt sig at udvide i løbet af sommeren, når deres produkt er færdigudviklet.
"Vi har udarbejdet en business plan, der viser behovet over de næste to år. Her skal vi bruge 70.000 euro (godt en halv million kroner, red.) i startkapital," fortæller Dennis Kayser.
Umiddelbart ser det ud som om, der er gode chancer for, at de penge bliver forrentet igen, for allerede nu har Wölwa interesserede partnere, der ser potentiale i deres produkt.
"Vi har oplevet en vanvittig interesse for vores produkt, og vi har haft positive møder med både Seed Capital og Vækstfonden. Herudover har vi to andre store virksomheder, der er interesserede i vores produkt," fortæller Jens Duelund Pallesen.
Hvor kommer pengene fra?
Men finansieringen for de unge iværksættere er endnu noget usikker. De er nemlig selv i tvivl om, hvor de vil hente pengene. For hvis de går til venturekapitalselskaberne, så ved de, at de også må afgive kontrollen med en del af selskabet. Men samtidig er det en mulighed, hvis de vil vokse sig store på kort tid.
"Vi ville øge ekspansionen ganske drastisk, hvis vi fik en stor sum penge fra et venturekapitalselskab, men vi ville være nødsaget til at afgive noget af kontrollen med selskabet, så det er noget, vi skal finde ud af, om vi har brug for," siger Jens Duelund Pallesen.
Men selv hvis projektet skulle fejle, er det ikke noget, der skræmmer.
"Motivationen ligger ikke i lønnen. Det er at se sit projekt på studiet blive realiseret i et produkt, som folk kan have glæde af, og hvis det ikke lykkes, så har man jo trods alt fået en hel masse erfaring ud af det," siger Jens Duelund Pallesen.
Med til historien hører, at de fire unge iværksættere fik et 12-tal for projektet, da det blev afleveret for cirka et halvt år siden.