Computerworld News Service: Intel bevilger ikke mindre end 65 millioner kroner til at oprette Intel Visual Computing Institute, hvor forskere vil undersøge brugen af mange processorkerner til at skabe realistisk computergrafik, fortæller Megan Langer, talskvinde fra Intel.
Instituttet vil have fokus på både grundforskning og anvendt forskning for at udvikle programmeringsmodeller og -arkitekturer, der beriger computeroplevelsen ved brug af gestik, billedgenkendelse og virkelighedstro billeder.
Forskningen kan blive anvendt af softwareprogrammører i udviklingen af spil, medicinsk billedbehandling eller 3D-applikationer til ingeniørarbejde.
Investeringen er indirekte bundet til udviklingen af software, der udnytter styrken ved Intels kommende Larrabee-chip, som vil have "mange" x86-processorkerner for at kunne levere bedre egenskaber inden for grafikberegning. Grafik-chippen er den første, som Intel målretter til spilmarkedet og spilindustrien, som kræver stærke grafik-egenskaber og højt ydende parallel processing.
Intel har ikke givet nogen officiel udgivelsesdato for Larrabee, men virksomheden har tidligere sagt, at chippen udkommer i 2010.
Flere på banen
At tilføje flere processorkerner er efterhånden blevet den foretrukne måde at øge processorydelsen. Mange leverandører af grafikkort tilbyder flerkernede GPU'er, der med stor effektivitet bruges til data-intensive anvendelser som video-dekodning.
Nvidia, som er konkurrent til Intel på området, tilbyder også et software-værktøj, der gør det muligt for softwareudviklere at skrive programmer, der kører på virksomhedens grafikkort.
Larrabee er en del af Intels terascale-forskningsprogram, som også involverer udviklingen af en chip med 80 processorkerner og kodenavnet Polaris. Dette er en CPU, der vil kunne levere en ydelse på mere end en teraflop.
Intel har allerede givet millioner af forskningskroner til universiteterne til forskning i programmering til flerkernede processorer, men investeringen i Saarland University er specifikt til grafik-teknologi, oplyser Langer. Virksomheden har også sat skub i lignende forskning andre steder i Europa og i USA i grafik-teknologi.
Sidste år bevilgede Intel og Microsoft 108 millioner kroner til forskningscentre ved University of California, Berkeley og University of Illinois, Urbana-Champaign for at promovere flerkernet software-design i løbet af de næste fem år.
Oversat af Thomas Bøndergaard