Artikel top billede

Napatech satser på det store amerikanske eventyr og har derfor åbnet kontor blandt andet her i californiske Mountain View, hvor også Google holder til.

Dansk netværkskort skal blive et es

Efter nogle hårde år er lykken for alvor vendt for netkortproducenten Napatech, der i sidste måned kom på den anerkendte Red Herring 100-liste.

Sommetider kan man bare være for hurtigt ude. Selv på teknologi-fronten. Det måtte den danske netværkskortproducent Napatech sande for nogle år siden, da den endnu trådte sine barnesko.

"Selvom alle standardorganer og pressen havde udråbt 10 gigabit til at være skudt i gang, så var markedet der bare ikke," lyder det fra administrerende direktør i Napatech, Henrik Brill Jensen.

"I dag har vi lært, at tingene ikke nødvendigvis bevæger sig så hurtigt i den her branche, som vi kunne ønske os," siger han.

Siden da har virksomheden oplevet fremgang og åbnet kontorer i både Andover i Massachusetts og i Mountain View i Californien, hvor også Google holder til.

I dag har virksomheden 50 ansatte fordelt på 38 i Danmark og 12 i de to amerikanske afdelinger.

Hæder er vigtig for USA-satsning

Og ikke mindst på grund af den massive amerikanske satsning betyder den nyvundne hæder i Red Herring-prisen ekstra meget, fortæller han.

"Red Herring 100 er i USA en mere prestigefyldt pris end i Europa, så vores amerikanske kolleger var ovenud begejstrede. Vi er rigtig glade for at være kommet på listen, fordi det betyder, at vi har nået et forretningsmæssigt niveau, der gør, at vi kommer i betragtning til den type priser," siger Henrik Brill Jensen.

Den danske CEO er dog opmærksom på, at prisen ikke automatisk giver et fripas til fremtidig hæder og ære. Det er en opstartpris - ganske vidst en af de mere seriøse, men stadig en opstartpris, bemærker han.

"Det er selvfølgelig et rigtigt dejligt skulderklap at få. Den giver os en opmærksomhed i medier og kundekredse som helhed, så det er et rigtig godt blåstempel af, at man hører til i en elite blandt virksomheder, der er under udvikling," siger han.

Hvad kan netværkskortet?

Når Henrik Brill Jensen skal forklare sit produkt kan det ikke undgå at blive lidt komplekst, erkender han, men helt grundlæggende handler det om, at netværkskortet er hardware-accelereret, så det sparer serverens CPU for arbejdet med at analysere netværksdata.

"Vi laver den accelerationsmotor der sikrer, at netværkstrafikken bliver hentet effektivt ind og forbehandlet, så man kan lave en applikation, der i realtid kan overvåge og forbedre trafikken på netværket," siger han og uddyber:

"Det er netværksadaptorer - hardware - der bruges til realtidsnetværksanalyse. Det, vores kort bliver brugt til er, at de i sammenhæng med en server og en netværksapplikation indgår i en analyseapplikation, som bliver brugt af slutkunderne til at lave forskellige former for optimering, kontrol og helbredscheck af det, der foregår på netværkene," siger Henrik Brill Jensen.

Undgå at overbelaste din software

Og det er her, forretningsidéen ligger, fortæller Henrik Brill Jensen.

Det er nemlig de færreste, der har fået den idé.

"I dag har du typisk en standardserver, hvor du løser meget i softwaren, men fordi pakkemængden er stor, kræver det en forbehandling af data, så din applikation kun modtager de data, der brug for. Med standardnetværksadaptorer får du al data ind, så du overloader applikationen," siger han.

Kunder i nye markeder

Blandt de kunder, der benytter sig af det hardware-forstærkede netværkskort til at overvåge og optimere netværkstrafikken er den finansielle sektor. Et forholdsvist nyt marked, fortæller Henrik Brill Jensen.

"Vi kan tilbyde en løsning, der kan bruges på mange markeder. Et område, der er interessant er financing, fordi man har brug for at kunne lave transaktioner hurtigere og hurtigere. Det giver penge på bundlinjen, hvis du handler hurtigere end din nabo," siger han.

"Det er et område, som var et relativt ukendt område, som vi har været i stand til at opdyrke uden egentlig at skulle ændre i hardwaren," siger han.

Dialog med kunder

Det er dog ikke udelukkende et spørgsmål om udvikling og salg af hardware, fortæller Henrik Brill Jensen.

"Det vi har at byde på i forhold til vores konkurrenter er, at vi har et team af folk med stor netværksviden. Vi sælger ikke alene kunderne et stykke hardware, men vi er i tæt dialog med dem om, hvordan de kan udnytte vores hardware bedst muligt," siger han.

"Det er kombinationen af, at vi har noget fornuftig og interessant teknologi, men i høj grad også fordi, der er et forretningspotentiale. I vores tilfælde har vi dokumenteret, at vi har en forretning, der kører fornuftigt nu," siger han.

Vejen mod vækst er med nedsat sigtbarhed

Selvom forretningen altså ifølge Henrik Brill Jensen kører fornuftigt og sidste år leverede overskud, bilder han sig ikke ind, at den nuværende finanskrise ikke kan få betydning for firmaets vækstplaner.

"Kunderne holder lidt igen, og de køber ikke ind til lageret længere. Det gør tingene risikofyldte. Det kan vi helt klart mærke i vores salg," siger han.

"Det er en opbremsning, hvor de forventninger til væksten, som vi og vores kunder havde for et år siden, ikke længere holder stik. Nu handler det om at sikre et solidt salg til eksisterende kunder og gro forretningen gennem salg til nye kunder og nye segmenter," siger Henrik Brill Jensen.

Ambitiøse mål trods krise

Han afviser dog, at finanskrisen på langt sigt har ændret ved strategien.

"Det er helt klart, at når vi kigger fremad, så er vækstmålene ganske ambitiøse. Det tror vi kan lade sig gøre, fordi netværkstrafikken er kraftigt voksende, og behovet for at sikre, at det foregår korrekt er stort," siger han.

Det munder måske, måske ikke ud i en børsnotering om nogle år. Men blikket hos Henrik Brill Jensen er ikke stift rettet mod netop det.

"Vi kigger selvfølgelig på, hvordan vi kan lave en fornuftig exit med Napatech, men vi kommer ikke med nogle konkrete udmeldinger. Men det ville ikke være en unaturlig tanke med en børsnotering, men det er ikke noget, vi sigter efter lige nu," siger den Henrik Brill Jensen, CEO i Napatech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere