Computerworld News Service: Ifølge tal, der blev offentliggjort onsdag, har salget af Nintendos Wii-konsoller nu passeret otte millioner enheder i Japan.
Konsollen blev lanceret i december 2006, og i sidste uge, lidt mindre end to et halvt år efter den kom på hylderne, nåede det totale salgstal altså op på 8.000.540 enheder, fortæller Enterbrain, som er udgiver af Japan mest populære spil-magasin, Famitsu.
Enterbrain får sine data fra kasserne i 3.500 butikker, og spil-industrien anser generelt selskabets data for at være pålidelige.
Det gode salg understreger, hvor godt Wii har gjort det i forhold til de nærmeste konkurrenter, Sonys Playstation 3 og Xbox 360-konsollen.
Playstation 3 har opnået et salg på tre millioner enheder siden lanceringen i Japan, mens Xbox 360-salget netop har passeret en million enheder. Og det betyder, at Nintendo har solgt dobbelt så mange enheder i Japan som konkurrenterne tilsammen.
Men på trods af den førende salgs-position er alt ikke godt i Wii-land.
Controller gør forskellen
Den innovative, bevægelses-sensitive controller fangede opmærksomheden hos mange og ledte konsollen til sin eksplosive start, men i den seneste tid er salget blevet mindre.
I de første ni måneder af det nuværende regnskabsår, perioden april-december 2008, solgte Nintendo i alt 1,9 millioner konsoller i Japan, mens selskabet til sammenligning solgte tre millioner i den samme periode året før.
Satoru Iwata, som er president for Nintendo, fortalte under en briefing i Tokyo tidligere på måneden, at omstændighederne for Wii-konsollen i Japan i dag er så usunde som nogensinde siden lanceringen.
"Det er ikke den position, vi gerne ville være i to år efter lanceringen og oven på et salg på næsten otte millioner konsoller."
Satoru Iwata fortæller, at salget er gået så forrygende takket været enkelte storsælgende titler, som solgte godt ved lanceringen, og som fortsatte med at tiltrække kunder i lang tid efter. Men den strategi virker ikke så godt længere.
Populære spil-titler
Der er ganske rigtigt en håndfuld Wii-titler, der har domineret salget og leveret imponerende tal. 'Wii Sports' er blevet solgt i næsten 3,5 millioner kopier i Japan, og 'Wii Fit' følger næsten trop med 3,3 millioner. Pakken med minispil, 'First Wii', har solgt næsten 2,7 millioner enheder, og 'Mario Kart Wii'-salget er oppe på 2,2 millioner.
Den næste, store titel bliver 'Wii Sports Resorts', der skal lanceres i Japan til juni, og som vil blive leveret med en medfølgende add-on til Wiis controller, som siges at gøre spiloplevelsen endnu mere præcis.
Nintendo sætter sin lid dels til det nye spil og dels til andre, planlagte udgivelser i det næste år, og selskabet håber, at de nye spil kan revitalisere Wii-markedet, fortæller Satoru Iwata.
Det bliver med stor interesse, at analytikerne vil holde øje med, om de nye titler kan lokke Wii-ejerne tilbage til butikkerne, eller om Nintendo står over for endnu større udfordringer.
I januar måtte Nintendo skære en million enheder af selskabets forventede salg på 26,5 millioner enheder, og det var i høj grad på grund af det dårlige, japanske salg.
Nintendo reviderede samtidig sine økonomiske forventninger. Selskabet mindskede sine salgs-forventninger med ni procent til 1,8 billioner yen, mens det barberede en tredjedel af sine forventninger til nettoprofitten, som nu er på 230 milliarder yen.
Ifølge planen skal Nintendo offentliggøre årsregnskab den 7. maj.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen