Det vingeskudte prestigeprojekt, Statens It, hvor man ville samle it-driften på tværs af ministerier, er blevet sat på stand by.
Nu er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal finde en udvej for projektet, hvis første beregninger viste sig ikke at holde stik.
I arbejdsgruppen er indsat en lang række aktører fra andre end Finansministeriet og Skatteministeriet, der henholdsvis fødte ideen og skal styre centeret til daglig.
Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Integrationsministeriet, Videnskabsministeriet, Miljøministeriet, Økonomistyrelsen og Statens It.
Dermed lader det til, at kampen bag linjerne mellem embedsmændene foreløbig har fundet en vinder.
Regeringens økonomiudvalg
Af en meddelelse udsendt fra Statens It kan man læse, at arbejdsgruppen skal vurdere to udveje.
Den ene analyse skal finde ud af, om projektet kan gennemføres "trinvist og ved lavere omkostninger."
Den anden analyse skal finde ud af, om projektet kan gennemføres "via en anden model for konsolideringen af den statslige administrative it".
Det er dog ikke nærmere forklaret, hvad det konkret måtte indebære.
Når gruppen er færdig med sit arbejde, skal det fremlægges for Regeringens Økonomiudvalg.
Gruppen har ifølge hjemmesiden for Statens It allerede afholdt et møde den 2. april.
På vågeblus
Mens arbejdet pågår, er "kompetenceforløbet sat i bero. Ministerier, der er begyndt på forløbet, gør det færdigt," meddeler Statens It.
Kompetenceforløbet for medarbejderne har været en hjørnesten og vægtet højt i projektet.
"Både medarbejdere og ledere skal opleve, at de er ordentligt klædt på til opgaven," fremgår det af centerets hjemmeside.
Samtidig er opdateringen af information på hjemmesiden sat på "vågeblus".
Arbejdet med de kravspecifikationer fortsætter dog.