E-handelsprisen er den årlige pris, der bliver delt ud af Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).
Den bliver delt ud på Børsen i København, tordag 2. april i et stort anlagt champagneshow med middag, jazzband og velkomsttale af videnskabsminister Helge Sander.
I år er der hele 12 kategorier, man kan vinde E-handelsprisen i. Den mest prestigefulde pris er "Danmarks bedste e-handelsvirksomhed", hvor Den Blå Avis, e-Boks og Momondo er blandt de nominerede.
Andre virksomheder, der er nominerede i forskellige kategorier er TV2, Dell, Just-Eat, TDC, Aarstiderne og Sticks 'n' Sushi.
Brugerbevidst pris
Det er nogle simple ting, man lægger vægt på i FDIH, når man uddeler priserne.
"Vi synes, der er så mange ting, der er vigtige ting for at skabe en god oplevelse for brugeren. Brugergrænseflade er især vigtig, men også andre ting lægger vi mærke til," siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.
"Det er e-handlen, som vi gerne vil fremme. Vi kigger på dem, der gør det bedst på nettet. Vi har tilbudt de e-handlende, at man kan have et brugertilfredsheds-barometer på sin side, så juryen direkte kan vurdere, om oplevelsen på den elektroniske butik har været tilfredsstillende."
Nethandel i fremgang
Der har været en spinkel fremgang i nethandelen siden starten af 2009. I alt var omsætningen i de to første måneder af 2009 på 3,1 milliard kroner. En stigning på 6 millioner kroner i forhold til året før. Men måske kan salget i januar og februar hænge sammen med et rekordstort forbrug i julen.
Julehandlen på nettet var nemlig meget større i år end sidste år. Her var der en stigning i december måned på 210 millioner kroner.
"Som vi ser det, så er e-handelen i fremgang. Det mest konkrete eksempel vi har, er den massive julehandel, der var sidste år," siger Henrik Theil.
"Vi ser også andre tendenser i nethandelen. Hvor det før primært handlede om, at det var convenient at handle på nettet, så ser vi i dag, at det er andre parametre, hvor nethandelen markerer sig. Det er blandt andet tilgængeligheden i at kunne sammenligne priser på nettet, der gør nethandel attraktivt."
Kvalitetsbevidste e-handlende
Niels Bjørn-Andersen, professor i e-handel på CBS, mener også, at man kan se nye tendenser i e-handelen.
"Jeg tror stadig, at convenience-faktoren er vigtig for mange forbruger. Men også det, at der er så stort udbud af varer på nettet gør sig gældende," siger Niels Bjørn-Andersen.
"Forbrugerne er blevet utroligt kvalitetsbevidste, når det drejer sig om handel på nettet. Man går efter e-mærket, når man handler på nettet for at sikre sig, at man ikke bliver snydt."
E-mærket er et mærke, der fortæller forbrugerne om, en internetbutik er drevet efter etisk og juridisk forsvarlige principper.
Ikke alle de nominerede har et e-mærke
Det er ikke alle de nominerede, der har et sådan mærke, men det foruroliger ikke Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden, der udsteder e-mærket.
"Der er nogle af de nominerede virksomheder, der ikke har et e-mærke, men ellers synes jeg, at e-mærket er pænt repræsenteret blandt de nominerede butikker," siger Lars Schmidt Larsen.
Man skal da heller ikke have e-mærket for at kunne deltage i konkurrencen om E-handelsprisen.
"Vi har ikke stillet det som et krav, at butikkerne har et e-mærke. Men juryen har selvfølgelig brugt tid på, at se om handelsbetingelserne i netbutikkerne er i orden," siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.