"Denne side er optimeret til…"
Sådan stod der førhen ofte med småt nederst på en hjemmeside. I dag forventes det naturligvis, at en side er optimeret til alle de store browsere - og helst også til de mindre kendte.
Alt andet virker amatør-agtigt og useriøst, hvis man vil være noget ved musikken derude på World Wide Web. Men let er det ikke.
Et kig på browser-statistikkerne fra Net Applications, der måler de globale tendenser, viser et efterhånden ganske broget browserbillede. Se bare tallene fra januar:
Microsoft Internet Explorer 7.0: 47,32 procent.
Microsoft Internet Explorer 6.0: 19,21 procent.
Firefox 3.0: 18,30 procent.
Safari 3.2: 4,16 procent.
Safari 3.1: 2,89 procent.
Firefox 2.0: 2,84 procent.
Chrome 1.0: 1,08 procent.
Microsoft Internet Explorer 8.0: 0,92 procent.
Opera 9.x: 0,67 procent.
IE 6.0 fortsat populær
Det er specielt opsigtsvækkende, at IE 6.0 fortsat står for mere end 19 procent af markedet, når storebror 7.0 allerede er ved at blive afløst af 8.0, der i øjeblikket er ude i en Release Candidate 1.
En oplagt forklaring på den situation er, at de resterende 6.0-brugere måske ikke ligefrem kan betegnes som it-pionerer.
Med IE 8.0 forsøger Microsoft at tage hånd om de kompabilitets-problemer, der er i forhold til sider, der er optimeret til Internet Explorer 7.
Det sker ved, at Microsoft har lagt omkring 2.400 sider ind i hukommelsen, så IE8 på forhånd ved, at disse sider skal køres i 'Compatibility View'. Se listen her.
Houston, we have a problem
Problemet er, at selvom Microsoft med den nye browser ønsker at understøtte web-standarderne i højere grad end tidligere, er mange sider jo netop optimeret til tidligere versioner af IE: Houston, we have a problem!
Microsoft ved naturligvis godt, at der kan opstå problemer. Derfor opfordrede selskabet allerede sidste forår webudviklerne til at gøre deres sider klar til IE8.
Norske websider: Drop IE 6.0
Det allerstørste problem for både Microsoft, web-udviklerne - og sidste ende også web-brugerne - er dog, at der fortsat er så mange, der holder fast i den gamle IE 6.0.
Det har i denne uge afstedkommet en større kampagne i Norge, hvor en række websider, blandt andet Finn.no, VG, og Nettby direkte advarer brugerne mod at anvende IE 6.0.
Omkring årsskiftet gik Google ud med et lignende budskab, da de IE 6.0-brugere, der forsøgte at bruge Gmail, modtog beskeden 'Get faster Gmail' og et link til browserne Chrome og Firefox 3.0.
Normalt hylder man jo gerne diversiteten, og det må man sige, at browsermarkedet er et udtryk for i disse år. Spørgsmålet er, om diversiteten trods alt også kan blive for markant - i hvert fald ud fra et webudvikler-synspunkt?
Man kan måske sige, at browser-diversitet ikke er et problem, hvis de forskellige browsere blot overholder standarderne. Problemet er så bare, at en standardisering tager tid. Folk skal opgradere deres browser (i hvert fald IE-brugerne), og hjemmesiderne skal tilpasses et nyt WWW-verdensbillede.
Du kan selv tjekke, hvordan din side tager sig ud i IE 8 ved at hente RC1-versionen her.