Computerworld News Service: Computerforskere ved Portsmouth University i Storbritannien er ved at udvikle en software-emulator, der kan genkende og køre alle slags filer fra 1970'erne og op til nu.
Forskerne bygger verdens første universal-emulator, som de arbejder på at gøre i stand til at læse alle typer computerfiler lige fra arkadespilsmaskinernes Space Invaders og Pac-Man til senere års software på floppydiske og minidiske.
Emulatoren er en del af et EU-projekt til 30 millioner kroner ved navn KEEP (Keeping Emulation Environments Portable), som handler om bevaring af digitale filer, som er i risiko for at gå tabt.
Forskerne håber også at fremtidssikre softwaren, så hver eneste bid data og hvert eneste stykke software, der nogensinde er skabt, kan læses af emulatoren, så de kan bruges på nyere og hurtigere computere i fremtiden.
"Folk skænker det ikke en tanke at gemme ting udelukkende digitalt - alt fra kameratelefonernes billeder til nationale eller regionale arkiver," påpeger computerhistoriker dr. Janet Delve.
"Men hver eneste digitale fil risikerer at gå tabt, ved forfald af lagringsmediet eller ved at den teknologi, der blev brugt til at læse filen, forsvinder. Tidligere generationer har efterladt sig en rigdom af bøger, breve og dokumenter, der fortæller os, hvem de var, hvordan de levede, og hvad de fandt ud af. Der er en reel risiko for, at det eneste, vi testamenterer til historien, bliver et sort hul."
Kulturel katastrofe
Der skabes enorme mængder digitale informationer hvert år. I 2010 vil mængden af digital information på verdensplan "svare til 18 millioner gange al den information, der findes i samtlige bøger, der nogensinde er skrevet." Og informationstilvæksten viser ingen tegn på at sagtne farten.
Historiker dr. David Andersson fortæller, at: "vi står over for en massiv risiko for at miste digital information. Det er et meget reelt og bekymrende problem. Ting, der blev skabt i 1970'erne, 80'erne og 90'erne er hastigt ved at forsvinde, og nye teknologier betyder, at risikoen for at miste materiale bliver større for hvert år."
Ifølge David Andersson kan fremtidige generationer stå over for en "kulturel katastrofe" med tabet af software fra de tidlige spilkonsoller og computere.
"Især spil har det med ikke at komme på arkiv, da de ses som undværlige og lavkulturelle, men de repræsenterer en meget vigtig del af vores kulturelle historie fra nyere tid," tilføjer computerspilsforsker Dan Pinchbeck.
"Spil er et af planetens største medieformater, og vi er nødt til at bevare dem for fremtidige generationers skyld."
Oversat af Thomas Bøndergaard