Der var ikke mange, som for et år siden levnede netbook-maskinerne en chance for at få den helt store gennemslagskraft.
Flere analytikere så den mest af alt som et sjovt lille stykke legetøj, der måske nok kunne finde vej til børneværelset men slet ikke konkurrere med den almindelige kraftige bærbare.
Folk vil gerne betale lidt ekstra for en kraftigere maskine, lød det fra både analytikere og branche.
"Jeg tror ikke, disse maskiner vil tage markedet fra andre bærbare," vurderede analytiker Anders Elbak fra it-analysehuset IDC Nordic.
Også kanalen var skeptisk overfor den lille opkomling.
"Danskerne er meget selektive, når det gælder indkøb af maskineri, og de er villige til at betale for varen," sagde salgsdirektør i Fona, Kim Lauritsen i februar 2008 til Computerworld.
Virkeligheden er dog blevet en hel anden.
Den helt store vinder
Millioner af brugere har nemlig foretrukket lav vægt, mobilitet, design og lang batterilevetid frem for rå computerkraft.
Ser man konkret på tallene fra Asien, der er frontløber i forbindelse med de små modeller, er tendensen helt tydelig.
Samlet set faldt pc-salget i Asien med fem procent i fjerde kvartal 2008 sammenlignet med samme periode året før, hvilket er første gang i et årti, at regionen, der er kendt for sin vækst, har oplevet fald i salget.
Store producenter som eksempelvis Hewlett-Packard og Lenovo havde tilbagegang eller stagnation.
Der var dog en enkelt vinder, og det blev taiwanske Asustek Computer.
Producenten af den populære netbook Eee PC oplevede, at pc-salget i Asien steg med 26,5 procent i forhold til året før, hvilket har gjort virksomheden til den femte største pc-leverandør i regionen. Det oplyser markedsanalysebureauet IDC.
Firmaet har således formået at vokse markant på grund af de små Eee-maskiner.
Og tendensen ser ikke ud til at ændre sig i 2009.
Forskydning i markedet
Analytikerne er generelt enige om, at faldet på det traditionelle pc-marked fortsætter, mens antallet af netbooks, der langes over disken, stiger.
"Netbooks er kommet stærkt fra start, og modellerne er i øjeblikket medvirkende til at holde det samlede pc-salg oppe. Og salget vil fortsætte i 2009," siger Anders Elbak fra IDC.
"På lang sigt ser jeg dog stadig netbooks som et supplement til den bærbare pc," siger han.
Det amerikanske analysehus Forrester har i en undersøgelse spurgt amerikanerne, om de kunne tænke sig en netbook.
En tredjedel af forbrugerne i Guds eget land ytrede ønske eller planer om at købe en netbook. Det primære argument var mobilitet.
En stor del af de adspurgte amerikanere kunne desuden fortælle, at en netbook dækkede behovene, så de slet ikke have behov for en kraftigere maskine.
Et tredje analysefirma ved navn ABI Research sætter tal på forventningerne.
Firmaets tal-jonglører forudsiger, at der bliver solgt 35 millioner netbooks i 2009, og at tallet stiger til 139 millioner i 2013.