Vi har for længst lært, at søgning er den bedste måde at finde noget på nettet. Vi forventer, at vi bare kan knaste et ord i Googles søgefelt og få det, vi leder efter.
Virksomhederne bør tænke mere som Google. De har stadig menuer og lister, mens de helt ignorerer Googles model, der har så stor succes. Giv søgefunktionen højere prioritet - brugernekan sagtens finde ud af det. Og brug søgningerne til at give bedre informationer.
Søgefunktionen er forfærdelig på mange websteder. Den er svær at finde, og resultaterne er elendige.
Hvis man for eksempel søger navnet på en medarbejder i virksomheden, burde første hit være en side med kontaktoplysninger, men det er sjældent tilfældet.
Når man søger et af virksomhedens produkter, får man som regel en lang, uprioriteret liste med dokumenter, der omtaler produktet, og blandt dem gemmer sig - måske - selve produktsiden, som burde være første hit. Eller også får man slet ingen resultater.
De fleste virksomheder forsømmer også muligheden for at vise oplysninger, der er relateret til søgningen. Hvis en besøgende for eksempel søger et produkt, er det smart at give oplysninger om lignende produkter eller tilbehør til produktet eller en finansieringsmodel for produktet.
Og jo, det er da rigtigt, at der ikke er så mange, der benytter søgefunktionen, men det er, fordi den er gemt for godt og virker for dårligt.
Når folk søger, er de ikke bare forbi på en kikker. De har et klart mål med deres besøg, og da man ved, hvad de leder efter - hvad man bestemt ikke ved med alle besøgende - har man meget bedre mulighed for at omvende dem fra besøgende til kunder.
Faktisk er Google ofte bedre end webstedernes egne søgefunktioner, og mange virksomheder kunne med fordel erstatte deres eksisterende søgefunktion med Google Custom Search, som man kan implementere ganske gratis på sit websted.
Men det kan gøres endnu bedre.
En god søgefunktion prioriterer søgeresultaterne, og en rigtig god søgefunktion giver mulighed for at søge i dele af webstedet og at søge videre i det første søgeresultat.
Desuden kan en god søgefunktion gætte, hvad man er ude efter, når man søger noget, der ikke findes. Hvis man for eksempel søger et udgået produkt, bør søgfunktionen henvise til det nye produkt, der har erstattet det gamle. På samme måde kan den genkende ord, der er stavet forkert, synonymer og meget mere.
Søgning er bedre end menuer og lister - det er derfor vi bruger Google og ikke Jubii og Yahoo - men de færreste virksomheder har fundet ud af det.
Fjern alt det støj, der er på webstedet, og indsæt en stor, fed søgeboks i stedet.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.