Googles guldrandede annonce-forretning satser nu også på den mobile platform.
Google skriver i dag på den officielle Google Mobile Blog, at de virksomheder, der benytter AdWords nu også kan nå ud til de forbrugere, der har en iPhone, en G1 fra T-Mobile eller andre mobilenheder, der indeholder fuld understøttelse af HTML.
Man har ganske vist tidligere kunnet se annoncer på iPhone og G1, men det skyldes, at søgningerne på de enheder tidligere viste de almindelige desktop-resultater.
Men nu kan man også se annoncer på for eksempel den iPhone-dedikerede søgeside fra Google.
"Nu vil annoncørerne kunne vise annoncer eksklusivt på disse mobile enheder, skabe kampagner til dem, og modtage separate ydelses-rapporter," skriver Google på bloggen.
Milliardmarked i vente
Verden er i øjeblikket hastigt på vej mod 3,5 milliarder brugere af GSM- og 3G-telefoner, og for nylig forudså analysehuset Gartner, at der alene i år bliver solgt 1,28 milliarder mobiltelefoner, hvilket er en stigning fra sidste års 1,15 milliarder.
Sidste år forudsagde konsulentfirmaet Kelsey Group Inc., at investeringerne i mobil markedsføring vil vokse med et gennemsnit på 112 procent årligt frem til 2012, hvilket vil bringe beløbet op på 7,5 milliarder kroner.
Derfor forsøger både teleindustrien og it-branchen generelt at finde en måde at overføre annoncerne til mobiltelefonerne.
Alligevel udtalte Bob Conway, administrerende direktør for GSM Association, sidste år, at det er sværere end som så at overføre reklamemarkedet til den mobile platform, fordi industrien er så fragmenteret.