Det meget succesfulde, norske webmedie, vg.no, vinder ingen priser for sit smukke design.
Det er en stor rodebunke med alt for mange skriftstørrelser og -typer. Og alt for mange billeder i alt for mange størrelser. Det er grimt, men det er den bedste medieforretning på denne del af nettet.
Og det nye design på fyens.dk er heller ikke en skønhedsåbenbaring. Også her roder det forfærdeligt, og det ser ikke ud til, at der er styr på noget som helst.
En studerende på webdesignskolen havde aldrig bestået sin eksamen med det design, men de første meldinger lyder på, at det virker over al forventning.
Alle grimme webmediers moder, drudgereport.com er en bragende succes, selvom det ser forfærdeligt ud og i øvrigt ikke har skiftet design i mindst 10 år.
Teksten er nærmest ulæselig, det hele er understreget, og der er alt for mange versaler.
Det skal ikke være pænt, det skal virke. Og det skal være unikt. Man er ikke i tvivl om, hvor man er. Og jo mere det roder, des bedre. Ingen pastelfarver , afrundede hjørner, grå nuancer, halvgennemsigtige og 3D-agtige smartheder.
Ingen fikse skyggevirkninger og slet ingen avancerede navigationsapparater, der elegant folder sig ud og ind og skifter farve, når man fører musen hen over. Ikke noget pjat.
Her arbejdes.
Her produceres nyheder, og de kommer ud. Det kan godt være, at vi roder, men vi har vigtigere ting at tænke på.
Der sker ting og sager i verden, og det er vores job at rapportere om det vigtige. Vi kan ikke bruge vores tid på latterlig æstetik. Det er tiden ikke til. Hvad tror I, det er? Et dameblad?
Rod er den nye tendens , og det passer mig fint. Meget fint. Det er nemlig lige nøjagtig sådan, mit hjem ser ud.
Det roder.
Og når rod er det smarteste, må jeg jo være noget af det smarteste inden for smart.
Og jeg har oven i købet været forud for min tid.
Det er længe siden, jeg har været tilnærmelsesvis smart, og jeg erindrer ikke, at jeg nogen sinde har været forud for noget som helst - slet ikke tid, den løber altid fra mig. Så jeg agter at nyde det så længe, det varer..
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.