Det lyder makabert, og overskriften kan også have mange betydninger i den usikre, turbulente men også spændende tid, vi nu er midt i.
Nogle har allerede oplevet det på egen krop, at krisen har ramt dem personligt, både økonomisk og jobmæssigt.
Men i denne klumme vil jeg prøve at komme ind på, hvordan du personligt kan slibe din økse, så du ikke er for sårbar, men fortsætter med at bringe værdi, der hvor du vælger at bruge din dyrebare arbejdstid.
I sommer skrev jeg en klumme, der fik overskriften 'Er du fåret eller bukken?', den handlede om den 'frasortering', der sker i krisetider. Jeg spurgte, om du var klar. Er du den succesfulde medarbejder eller leder, som virksomheden sætter sin lid til? Udviser du på trods af svær modgang: Passion, Selvdisciplin og Initiativ?
Det er ikke 'rocket science', at det ikke mindst i recessionstider er ekstremt afgørende at være et 'asset' for virksomheden. Ja, at du rent faktisk næsten er uundværlig for virksomheden.
Al flødeskum bliver skummet af. De stillinger, som oftest berøres, er eksempelvis servicefunktioner, marketing, projektledelsesfunktioner og ikke mindst sælgere, som ikke når deres mål.
Jeg kalder det ikke flødeskum for at provokere, men fordi det bliver luksus-roller, når ordreindgangen ikke er, hvad den har været.
Læg en personlig strategi
En krise kan sætte fart på tiltrængte ændringer af fremgangsmåder.
Det giver plads til ændringer i planer, strategier og ikke mindst ændringer til jobindhold og dermed nye roller.
Så denne periode, som vi skal igennem, kan sagtens give nye spændende muligheder, hvorfor det er vigtigt at finde ud af, hvor du er bedst i krisesituationer. Det er jo ikke sikkert, at du skal blive i din eksisterende rolle.
Desværre rammes nogle virksomheder så hårdt, at det ikke kun er stillinger med ovenstående jobindhold, der bliver berørt. Vi ser jo for eksempel konkursramte virksomheder og hele afdelinger, der lukker. Derfor er det vigtigt, at man personligt sliber sin egen økse.
Klar til at kløve
Hvad hvis det går ud over dig? Få lagt en personlig strategi, få kortlagt dine kompetencer, og gør op med dig selv, om du skal skifte til en anden rolle. Desværre er det sjældent, at vi i opgangs- og væksttider giver os tid til disse tanker, hvilket jo er typisk, da disse planer jo burde være lagt, inden vi rent faktisk får behov for dem.
Når du begynder at arbejde med din egen karriereplan, enten om du gør det alene, med din ledelse eller med en coach/karriererådgiver, vil du opdage, at der rent faktisk findes andre spændende muligheder.
Måske vil du endda opdage, at den tid du bruger på det, kan give et skub til noget nyt og bedre. Som en ekstra bonus vil det endda styrke selvtilliden og troen på, hvor meget du egentlig kan.
Der kan ske to ting i krisetider: Enten bliver du en del af "hængehoved"-holdet, eller også vælger du at være fokuseret og skærpe dit vinderinstinkt. Meget kan ligge i vores personlighed, men det er også et bevidst valg.
Jeg lærte en gang: 'Hvis noget ikke virker, så prøv noget andet'. En god sætning at huske både i små og store beslutninger.
Så brug nu tiden på at slibe din økse, så den står fin og skarp til at kløve.
Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners A/S, The Nordic Search Company.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.