Artikel top billede

Chrome: En omgang hornblæseri og store basuner

Klumme: Lad os få de endelige browserversioner fra Microsoft og Google og så se, hvad der sker.

Den næste generation af internetbrowsere har set dagens lys - og det har ikke været uinteressant at følge debatten om konsekvenserne for vores tilgang til nettet, som vi kender det.

Først var Microsofts nye Internet Explorer 8-browser (stadig i beta) genstand for massiv omtale især på grund af sin nye "InPrivate"-funktion, der giver internetbrugeren mulighed for at slette sine digitale fodspor og surfe rundt på nettet anonymt.

Netop af denne årsag blev den nye feature i IE8 af nogle anset som et muligt, direkte angreb på især ærkefjenden Googles profitable forretningsmodel.

Men også som potentielt undergravende for den måde, vi i dag opsamler webstatistik på til brug for webanalyse og løbende optimering af vores websites.

I selvsving

For nylig svarede Google så igen med en beta-lancering af sin nye browser, Chrome.

Det fik journalister og folk fra internetbranchen til nærmest at gå i selvsving og producere et hav af nyhedsartikler, ekspertanalyser og anmeldelser.

Ikke bare fordi Google med Chrome har ønsket at udvikle en moderne og højtydende browser (vi har vist alle hørt om V8-motoren fra Århus), men også fordi Chrome tilbyder en lignende anonymitets-feature som IE8, kaldet "Inkognito".

Skyder Google dermed ikke sig selv i foden?

Og hvilke muligheder har Google reelt for at vinde markedsandele på browsermarkedet? Hvad er motivationen for at have udviklet sin egen browser?

Godt nok er Google-brandet stærkt, men er det nok til at få udbredelsen af og interessen for Chrome ud over vores egen lille branche-andedam og ud til den almindelige internetbruger?

Jo, der eksisterer en reel risiko for, at de nye browseres anonymitets-features vil gøre det vanskeligere at indsamle data om online-brugeradfærd for at kunne tilbyde relevant indhold og målrettede reklamer (behavioral marketing).

Kan Chrome overhovedet nappe markedsandel?

Men risikoen afhænger af, hvor mange brugere der vil benytte sig af disse features.

Hånden på hjertet tror jeg ikke, at der i den brede brugerskare på nettet vil være særlig mange, som vil benytte sig af de nye muligheder. I hvert fald ikke hele tiden.

Dertil er ulemperne ved blandt andet at skulle huske et hav af passwords m.m. på ens mest besøgte websites for store.

Chromes muligheder for at erobre markedsandele på browsermarkedet er ligeledes tvivlsom - i hvert fald på den korte bane.

Det er en browserlancering, der er præget af "nørd-hype", og når nu viden om og interesse for browsere blandt den almindelige internetbruger måske er mere end begrænset, er det tvivlsomt, om Chrome foreløbig vil kunne tilkæmpe sig en mærkbar andel af browsermarkedet.

Men Googles mål med Chrome er nu nok også mere langsigtet.

Google har primært skabt sig en strategisk platform for en lang række af sine eksisterende og fremtidige online-applikationer.

Og Google har tid og råd til at være tålmodig.

Som altid når en af de store aktører lancerer et nyt produkt, er det akkompagneret af lige dele hornblæseri og dommedagsbasuner. Lad os nu få de endelige browserversioner på banen, og så se hvad der sker.

Online-mediet vil fortsat være second to none i forhold til at kunne sikre målrettet og relevant kommunikation til brugerne og kunne måle effekten deraf. Nye browsere eller ej.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør hos Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere