Artikel top billede

Privatlivs-politikker på nettet er unødvendige

Hvis vi skulle læse alle de privatlivs-politikker, vi støder på, på nettet, ville det koste milliarder af kroner. Men det er slet ikke nødvendigt, mener ekspert.

3.500 milliarder kroner.

Så meget ville det koste i tabt fritid og arbejdsfortjeneste, hvis alle amerikanere skulle læse samtlige privatlivs-politikker, de bliver mødt med på nettet.

Det viser en rapport udarbejdet af to forskere fra Carnegie Mellon University, Aleecia McDonald og Lorrie Faith Cranor.

Men sådan kan man ikke stille det op, mener lektor ved juridisk institut på Copenhagen Business School (CBS), Jan Trzaskowski, der blandt andet forsker i emner som legal risk management, it, internet og persondatabeskyttelse.

"Forudsætningen for den beregning er, at man skal læse alle privatlivs-politikker, men det er ikke nødvendigt," siger han.

Med det mener han, at privatlivs-politikker er en servicemeddelelse.

Signalværdi

"Det afhænger selvfølgelig af graden af personoplysninger, du afgiver. Hvis du bare oplyser din e-mail-adresse for at få besked om en ny pc fra for eksempel Lenovo, er der ikke så meget at være nervøs for.

Der, hvor man skal være nervøs, er de sociale netværk som Facebook og LinkedIn, hvor man afgiver en række mere personlige oplysninger," siger Jan Trzaskowski.

Generelt mener han dog, at de fleste internetbrugere ved, hvornår man skal være ekstra påpasselig i forhold til, hvilken slags hjemmesider, man kan eller ikke kan stole på.

Dermed får privatlivspolitikkerne en signalværdi.

"Virksomhederne vil gerne signalere, at de har styr på tingene. Og brugerne kan benytte privatlivspolitikken til at forholde sig til hjemmesiden og i sidste ende være med til at skabe debat om betingelserne, som det for nyligt skete med Facebook," siger Jan Trzaskowski med henvisning til, at den sociale tjeneste ville benytte brugernes billeder i markedsførings-øjemed for annoncørerne.

"På den måde har privatlivs-politikker en værdi for brugerne, selvom den enkelte bruger ikke nødvendigvis læser samtlige privatlivs-politikker, han eller hun støder på."

Klar og tydelig kommunikation

Undersøgelsen viser også, at gennemsnitslængden på privatlivs-politikkerne på de 75 mest populære websider i USA var 2.514 ord - den længste var på hele 7.669 ord.

"Det er en klassiker inden for jura. Jo mere du skriver, des mindre bliver det læst. I langt de fleste tilfælde ville man kunne skrive privatlivs-politikken med et par sætninger. Læren er, at man skal kommunikere klart og tydeligt," siger lektor Jan Trzaskowski fra CBS.

Ifølge forskerne ville det tage mellem 16 og 444 timer per person at læse alle privatlivspolitikkerne, de støder på. For de fleste amerikanere ville timetallet dog ligge på godt 200 timer, viser rapporten.

Til sammenligning er denne artikel i øvrigt på 435 ord.




IT-JOB

Unik System Design A/S

Udviklingschef

Dynamicweb Software A/S

Solution Architect

Danske Commodities A/S

Data technician trainee
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere