Artikel top billede

Husk hjulene på din digitale indkøbsvogn

Klumme: Search Engine Marketing må aldrig stå alene. Brugerne bedømmer dig nemlig efter oplevelsen på dit website.

En af mine medarbejdere kom forleden forbi og smed en artikel på mit bord med ordene:

"Hvordan får de så råd til at sætte hjul på indkøbsvognen?"

Jeg lod det kryptiske spørgsmål hænge lidt i luften, mens jeg løb artiklen igennem.

I artiklen blev der refereret til en undersøgelse af den internationale brancheforening for internetmarkedsføring, SEMPO, som konstaterede, at markedsføring via søgemaskiner SEM (search engine marketing) fra 2006 til 2007 var vokset med hele 30 procent.

Det var for så vidt interessant nok, men ikke just den eneste undersøgelse eller artikel, der for tiden behandler den meget positive udvikling i virksomheders brug af online-markedsføring.

Men det var ikke det, min medarbejder henviste til. Det var i stedet et afsnit, som omhandlede bevægelser i budgetterne over til online-markedsføring.

Der blev ganske naturligt taget en del fra de traditionelle mediebudgetter, især print og direct mail, men derudover blev der også flyttet budgetter fra virksomhedernes webudvikling over til online-markedsføring. Og det var her, kæden røg af for min gode medarbejder.

Bedre markedsføringskanal

Det overrasker som sagt ikke, at brugen af især SEM vokser. SEM er en meget effektiv markedsføringskanal med de helt klare fordele, at den er målrettet, effekten kan måles og kampagneindsatsen kan løbende tilrettes, endda helt ned til time for time.

Det er især på disse parametre, at onlinemediet slår de traditionelle medier som kommunikationskanal med flere længder.

Men den nærmest "lemming"-lignende bevægelse over mod online-markedsføring synes at overskygge alt andet

"Vi skal have nogle Adwords" - og så er lykken gjort. Jo, men det kræver, at brugerne finder det, du lovede i din online-annonce, når de klikker ind på dit website. At de får en god og relevant brugeroplevelse.

Brug flere penge på markedsføring

Den langsigtede profitabilitet ved online-markedsføring kan kun sikres, hvis der kontinuerligt bruges ressourcer, både penge og organisatorisk, på at udvikle virksomhedens website, så brugeroplevelsen maksimeres og sandsynligheden for konvertering og genbesøg derved sikres. Det er oplevelsen på websitet, brugerne bedømmer dig på - ikke dine Adwords.

Så fortsat kanalisering af penge fra webudvikling over til digital markedsføring er som at skyde sig selv i foden.

Det er at sammenligne med at iværksætte en massiv og effektiv kampagne for et nyt spændende supermarked, og når så kunderne dukker op med tegnebogen og indkøbsposen i hånden, så kan de ikke finde indgangsdøren, varerne på hylderne er ikke som forventet, kassen kan de ikke komme til, og indkøbsvognene mangler hjul.

Utilfredsheden spredes let

Sådan kan de indre billeder fortsætte. Men det er præcis det samme på nettet. Dog med den væsentlige forskel, at brugerne på nettet meget nemmere kan komme til orde og udsprede deres utilfredshed med et givent website end kunden i supermarkedet, som i værste fald formaster sig til at bede om at få en ekstra kasse åbnet.

Hvad nu hvis virksomhedens website er ringe struktureret, har en elendig performance eller bare er plain kedeligt og uinspirerende? Tro mig - man spørger ikke pænt om at få yderligere en kasse åbnet. Et klik - og farvel salgsmulighed.

Brug derfor gerne flere penge på de effektive digitale markedsføringsmuligheder. Men sørg for at have de nødvendige kræfter, ressourcer og penge til at sikre en relevant, involverende og gerne positivt overraskende brugeroplevelse på websitet.

Sæt hjul på indkøbsvognene - og smør dem hver dag. Så kommer dine brugere igen i morgen. Det kan SEM alene ikke sikre.

Carsten Brogaard Jensen er adm. direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere