En browser fra verdens største søgemaskine kan på papiret lyde som en stensikker succes, men det er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med virkeligheden.
Sådan lyder den umiddelbare reaktion på Googles Chrome-browser fra Anders Elbak, analytiker hos IDC.
"Det er kun en lille gruppe af internetbrugerne, der er bevidste om, hvilken browser de benytter."
"Langt de fleste brugere er ligeglade med browseren, så længe den virker. Derfor kan det blive svært for Google at markere sig med en browser, medmindre de kan hive en kanin op af hatten," siger Anders Elbak.
"Jeg tror, at det bliver ualmindeligt svært at vinde på traditionelle browser-dyder," tilføjer han.
Hvis Google for alvor skal gøre sig bemærket som browser-producent, skal der tilføjes noget helt nyt, for de eksisterende browsere efterlader i øjeblikket kun få huller.
"Et område ,hvor Google kan vinde terræn, er ved at gøre browserens brugeroplevelse den samme på forskellige platforme, således at brugeren kan opleve genkendelsens glæde mellem telefonen, computeren og andre enheder," siger Anders Elbak.
Glem ikke konkurrenterne
Google har et meget bredt udvalg af online-applikationer som eksempelvis Google Docs og Gmail. En tæt integration mellem programmer og browser vil være logisk.
En af de foreløbige meldinger om browserens indhold lyder også på, at Google Gears-system, der gør det muligt for browseren at gemme data lokalt, så man for eksempel via Google Docs kan oprette og redigere dokumenter, selv om den pågældende computer ikke er tilsluttet internettet, er integreret i produktet.
Men den tætte integration kan blive en hæmsko, mener Anders Elbak.
"Hvis integrationen mellem Googles web-applikationer bliver for tæt, tror jeg, at mange vil vælge produktet fra. Folk vil have frihed til at vælge og ikke bindes til én leverandør," siger han.
Google bør således være forsigtig med at integrere sine produkter i browseren på bekostning af andre producenter, lyder det gode råd fra analytikeren.
"Hvis folk får en dårligere brugeroplevelse, når de bruge en anden applikation end Googles, vil de vælge browseren fra."
Google har dog tidligere vist, at selskabet forstår at tænke nyt, så det bliver spændende at se firmaets bud på en browser, slutter Anders Elbak.
Google skal primært kæmpe med Microsofts Internet Explorer og Mozillas Firefox, der sidder på henholdsvis 85 procent og 12 procent af markedet.
Google har dog allerede en stor aktie i Firefox-browseren.
Læs meget mere om Google i den trykte udgave af Computerworld-avisen fredag 5. september