For en generation eller to var det lidt af en revolution, da computeren rykkede ind i hjemmet i 1980’erne med adgang til både at programmere, skrive tekst – og selvfølgelig spille computerspil.
Commodore 64 – eller bare C64 – var i en årrække ubetinget den dominerende på markedet, men den var alt for sjov som spillemaskine til at blive taget alvorligt som en seriøs spiller, når det handlede om tekstbehandling og programmering.
Det er i hvert fald konklusionen fra forfatter og computerspil-ekspert Jesper Juul. En konklusion, der også har givet navn til hans nye bog ”Too Much Fun” – med undertitlen The Five Lives of the Commodore 64 Computer.
Her understreger han, at C64 i høj grad blev brugt til f.eks. programmering og tekstbehandling, men at man dengang i nogle kredse var nødt til at købe en dyrere computer, hvis man skulle tage sit computerarbejde seriøst.
Jesper Juul beskriver i Too Much Fun, hvordan C64 var hans første computer, og at han både lærte at programmere BASIC, spillede et utal af spil og programmerede sine egne spil. Men også hvordan han om natten sad og ’crackede’ spil ved at fjerne kopibeskyttelsen – og hvordan han senere skabte demoer ved hjælp af maskinkode.
Hans kærlighed til computeren, der også blev kaldt for ´brødkassen´ på grund af sin fysiske udformning, skinner igennem på tværs af bogen, når han gennemgår en computer, der ændrede sig, men stadig forblev den samme i de 12 år fra 1982 til 1994, hvor den blev produceret.
Som det også fremgår af undertitlen, beskriver Jesper Juul fem faser, som C64 i hans optik er gennemgået.
Det går fra det første liv som en computer, der var klar til business med sine 64 KB RAM, BASIC og tekstbehandling, over det andet liv som en spillemaskine og til demo-scenen, hvor folk brugte C64 til at skabe nye grafiske kunstværker.
I sit fjerde liv er C64 blevet en aldrende computer, der får et nyt grafisk interface og kæmper for at konkurrere med nye Macintosh-, Amiga- og Atari ST-computere.
Og endelig et femte liv som en tryg retromaskine fra fortiden, der kan bruges til hobbyprojekter og som i dag stadig ikke føles gammeldags, men har sin helt egen personlighed.
Fordi Jesper Juul tager læseren igennem de mange faser af C64’s liv, er der i bogen uden tvivl noget for enhver, der har taget brødkassen til sig gennem de første 42 år.
At Jesper Juul ved, hvad han skriver om, kan blandt andet understreges af, at han har en Ph.d. i computerspil fra IT-Universitetet i København.
Til daglig underviser han bl.a. i design på Det Kongelige Akademi og forsker i computerspil.
Han har tidligere udgivet en stribe artikler og bøger om computerspil som ”Half-real” og ”Hand-made Pixels”, der ligesom den nyeste bog er udkommet på MIT Press – Massachusetts Institute of Technologys eget forlag.
Too Much Fun udkommer 10. december, men kan forudbestilles alle de steder, hvor du plejer at købe dine bøger. Der er endnu ingen planer om en dansk oversættelse.
Titel: Too Much Fun – The Five Lives of the Commodore 64 Computer
Forfatter: Jesper Juul