Computerworld News Service: SAP's kunder vil fra januar 2009 blevet overført til selskabets højt-placerede enterprise-support, der blev lanceret i maj, meddeler SAP.
Det vil betyde, at mange af SAP's kunder vil få et højere service-niveau end i dag, men også, at der venter højere priser forude.
Den såkaldte Enterprise-support vil erstatte de hididige muligheder, der hedder Standard og Premium. Den nye ordning inkluderer support døgnet rundt, løbende kvalitetets-tjek, rådgivning og avanceret support, når det drejer sig om at implementere udvidelser til selskabets ERP-pakker, hedder det.
Nuværende SAP-kunder, som allerede er blevet overflyttet, vil allerede nu begynde at modtage ydelserne, men vil først opleve prisstigninger til januar, meddeler SAP.
Forrester-analytiker Ray Wang skriver i en kommentar, at det efter alt at dømme er pres fra konkurrenter som Oracle, der har ført til trækket.
Han nævner også SAP's nylige beslutning om at neddrosle udrulningen af selskabet on-demand Business ByDesign-produkt til mellemmarkedet. SAP har meddelt, at selskabet har brug for først at se, om der er nok penge i projektet.
SAP's "manglende evne til at skalere BBD på en en omkostnings-effektiv måde samt forsinkelserne i at føre BBD over på den nye NetWeaver 7.1-platform har ført til massive tab af potentiel omsætnings-vækst," siger Wang.
Ray Wang noterer desuden, at SAP har fastholdt prisen for vedligeholdelse på 17 procent af licens-prisen i mere end 10 år.
"Vedligeholdelses-afgifter fortsætter med at underminere værdien af de faste licenser. Med 22 procent af netto-prisen betaler kunderne, hvad der svarer til to gange den faste licens, i løbet af en typisk ejercyklus på 10 år," siger han.
Han anbefaler, at kunder begynder at overveje at lade vedligeholdelse overgå til alternative leverandører og samtidig protestere til SAP over prisforøgelsen.