Artikel top billede

SAP-kunder tvinges over på dyrere support-løsning

SAP vil fra januar tvinge kunderne over på selskabets luksus support-niveau. Det giver bedre support - men også højere priser. "Brok dig," lyder rådet fra analytiker.

Computerworld News Service: SAP's kunder vil fra januar 2009 blevet overført til selskabets højt-placerede enterprise-support, der blev lanceret i maj, meddeler SAP.

Det vil betyde, at mange af SAP's kunder vil få et højere service-niveau end i dag, men også, at der venter højere priser forude.

Den såkaldte Enterprise-support vil erstatte de hididige muligheder, der hedder Standard og Premium. Den nye ordning inkluderer support døgnet rundt, løbende kvalitetets-tjek, rådgivning og avanceret support, når det drejer sig om at implementere udvidelser til selskabets ERP-pakker, hedder det.

Nuværende SAP-kunder, som allerede er blevet overflyttet, vil allerede nu begynde at modtage ydelserne, men vil først opleve prisstigninger til januar, meddeler SAP.

Forrester-analytiker Ray Wang skriver i en kommentar, at det efter alt at dømme er pres fra konkurrenter som Oracle, der har ført til trækket.

Han nævner også SAP's nylige beslutning om at neddrosle udrulningen af selskabet on-demand Business ByDesign-produkt til mellemmarkedet. SAP har meddelt, at selskabet har brug for først at se, om der er nok penge i projektet.

SAP's "manglende evne til at skalere BBD på en en omkostnings-effektiv måde samt forsinkelserne i at føre BBD over på den nye NetWeaver 7.1-platform har ført til massive tab af potentiel omsætnings-vækst," siger Wang.

Ray Wang noterer desuden, at SAP har fastholdt prisen for vedligeholdelse på 17 procent af licens-prisen i mere end 10 år.

"Vedligeholdelses-afgifter fortsætter med at underminere værdien af de faste licenser. Med 22 procent af netto-prisen betaler kunderne, hvad der svarer til to gange den faste licens, i løbet af en typisk ejercyklus på 10 år," siger han.

Han anbefaler, at kunder begynder at overveje at lade vedligeholdelse overgå til alternative leverandører og samtidig protestere til SAP over prisforøgelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere