Artikel top billede

22 procent af danskerne har helt droppet fastnettelefonen. EU-gennemsnittet er 24 procent, viser en ny undersøgelse.

Danskerne elsker fastnettet trods faldende mobilpriser

Selv om fastnettelefonen om få år vil være en saga blot, er danskerne i EU-sammenhæng tilbageholdne med udelukkende at bruge mobiltelefon. Vi holder fast i fortidens dogmer, siger teleanalytiker.

En ny EU-undersøgelse viser, at danskerne halter bagefter, når det kommer til helt at droppe fastnettelefonen til fordel for mobiltelefonen.

I alt er 27.000 EU-borgere blevet interviewet om deres brug af internet og telefoni. I gennemsnit har 24 procent af europæerne valgt helt at droppe fastnettelefonen, mens tallet i Danmark er lavere, nemlig 22 procent.

Dermed er lande som Finland med 61 procent, Portugal med 48 procent og Italien med 37 procent langt foran Danmark på dette område.

Det overrasker dog ikke teleanalytiker Torben Rune fra Netplan. Han mener, at det skyldes, at danskerne var blandt de allerførste, der begyndte at anvende mobiltelefoner.

”Med de første mobiltelefoner, altså NMT, var brugen af mobiltelefoner rasende dyr i forhold til fastnettet. Der blev grundlagt en holdning eller en opfattelse, der er så indprentet, at vi senere har fået voldsomt svært ved at slippe vores fastnettelefon,” siger Torben Rune.

Mobiltelefonen er for de fattige

Han tilføjer, at man i mange andre lande først kom med på mobiltelefonien med GSM, og på det tidspunkt var priserne allerede godt på vej ned.

”Førstegenerations-mobiltelefonerne var GSM, og det prisfald der så kom på mobiltelefoni, kom meget hurtigt. Dermed nåede man altså ikke at cementere sådan en næsten dogmatisk opfattelse af, at mobil-nettet er det dyre net,” siger Torben Rune.

Netop derfor er det typiske billede i udviklingsområder i for eksempel Sydamerika og Afrika, at mobiltelefonen er fattigmandstelefonen, mens fastnettelefonen kun kan fås i rigmandskvarterne.

”Mobiltelefon kan fås alle vegne, også i slumbyerne, og derfor er det meget fint, hvis man har råd til en fastnettelefon,” fortæller Torben Rune.

Snart er vi alle mobil-freaks – næsten…

Opfattelsen af mobiltelefonen som den dyre telefon, er dog ikke den eneste forklaring på, at danskerne ikke er over-ivrige for at droppe fastnettet. En anden forklaring er, at fastnettelefoni i en del tilfælde er en forudsætning for også at kunne få internet.

Torben Rune mener dog ikke, at det har haft så stor betydning, da situationen har været den samme i alle de europæiske lande.

Snart er vi alle mobil-freaks – næsten...

En tredje barriere for helt at droppe fastnettelefonen er kvaliteten på mobilsamtalerne, samt selve dækningen.

”Heldigvis bliver de tilfælde, hvor der er ingen eller dårlig dækning, meget færre, og det hænger så sammen med, at der kommer flere kunder. Mobilnettene indrettes selvfølgelig efter, hvor mange kunder der er i systemet.”

Torben Rune spår, at de 22 procent af danskerne, der kun bruger mobiltelefon, vil være vokset til noget nær 100 procent i løbet af tre til fem år.

Dog tilføjer han, at de store erhvervs-kunder vil holde fast i fastnettet, fordi for eksempel et call-center simpelthen ikke lader sig gøre på ren mobiltelefoni.

”Det kunne godt gå hen at udvikle sig til lidt af et problem, for jo færre kunder, der er på fastnettet, jo dyrere bliver det for dem, der er tilbage. Derfor vil den sidste rest af fastnetkunderne sive over på IP-telefoni,” lyder vurderingen fra Torben Rune.

Allerede for syv år siden overhalede antallet af mobilabonnementer antallet af fastnet-abonnementer. Tal fra IT- og Telestyrelsen viser dog, at det først var her i 2008, at danskerne begyndte at tale mere i mobil end i fastnettelefon.

I gennemsnit taler vi nu to timer og 17 minutter i mobiltelefon hver måned, mens vi kun hænger i fastnet-telefonen to timer og 14 minutter.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere