Artikel top billede

Opråb til virksomhederne: Stop nu al det bloggeri

Klumme: Det er et stort arbejde at blogge. Lad være med at gøre det for nemmere at nå kunderne.

Det begynde engang i 90’erne med, at en sagde: “Vi skal have en hjemmeside” og så gik det løs. Gud og hvermand fik en hjemmeside, men de færreste vidste, hvad de skulle med den, og der gik temmelig mange år og penge ud ad vinduet, før det gav mening.

For tiden lyder mantraet: “Vi skal også have en blog”, og det bakkes op af en hær af rådgivningsfirmaer, der er eksperter i såkaldt sociale medier.

Men klap lige hesten, inden historien gentager sig.
Det er et stort arbejde at blogge, og det er et endnu større arbejde at opbygge en læserskare. Og hvad skal virksomheden egentlig med den?

De fleste virksomheder har ikke så meget at sige. De vil gerne sige en masse om deres produkters fortræffeligheder, men det giver ikke mange læsere på en blog. De vil sjældent sige noget kontroversielt eller originalt, og det er det, der skal til for at få læsere.

Uden redigering

Blandt venner og uden for referat har mange virksomhedsledere markante og ofte interessante meninger, men dem lufter de ikke offentligt, for det er ikke i virksomhedens interesse. Derfor ville de fleste virksomheder fylde bloggen med ligegyldigheder, som ingen gider læse.

Et af argumenterne for at blogge er, at man får sit eget medie, hvor man kan kommunikere direkte med målgruppen – uden om de der besværlige journalister med deres redaktionelle prioriteringer og nyhedskriterier.
Men sandheden er, at stort set alle erhvervsledere kan få spalteplads og tv-tid ad libitum i de traditionelle medier.

Medierne er vilde med erhvervsledere, der vil sige noget – ud over pæne ord om deres virksomhed og produkter – så erhvervslivet behøver ikke deres egne medier for at få en stemme i offentligheden. Alle medier står til deres fulde rådighed.

Hvis medierne ikke vil bringe virksomhedens pressemeddelelser, kan det jo være fordi, de er aldeles ligegyldige, og pressemeddelelser bliver ikke mindre ligegyldige som blogindlæg.

Vis mig et interessant indlæg i en virksomhedsblog, som et etableret medie med et langt større - og ofte mere relevant - publikum ikke vil bringe.

Åbenheden skal gennemsyre virksomheden

Et andet argument for at blogge er, at virksomheden skal være mere åben og dermed mere troværdig. Og det er der meget godt i, men en blog med kommentarfunktion er ikke det samme som åbenhed og troværdighed. Hvis man vil ændre sit image, skal man anskaffe sig en kommunikationsstrategi.

Hvis man vil signalere åbenhed, skal åbenheden gennemsyre virksomheden og al dens kommunikation. Bloggen er nok et af de sidste punkter på den dagsorden, for det tager gerne et års stædigt arbejde at opbygge en læserskare fra ingenting, og det mest sandsynlige er, at der aldrig er nogen, der opdager den.

Et tredje argument for at blogge er, at en blog skaber trafik fra søgemaskiner, men fortalerne for det argument har meget svært ved at forklare, hvordan en blog skaber mere trafik end en jævn strøm af relevante nyheder og pressemeddelelser på et traditionelt websted.

Søgemaskiner har ikke speciel forkærlighed for blogs. De prioriterer relevant indhold, og hvis man vælger sine ord med omhu og overholder nogle basale regler for opbygning og opdatering af et websted, skal man nok få den placering på søgemaskinerne, man fortjener. Det handler om indholdet, ikke formen.

De rigtige grunde

Det er et stort arbejde at blogge, hvis man skal gøre det ordentligt, og det er absolut ikke en genvej til nogetsomhelst.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal blogge. Man skal bare gøre det af de rigtige grunde. Den bedste grund er lyst og at man har noget på hjerte. Har man det, så gå endelig i gang. Det kan være sjovt og lærerigt.

Man kan få gode debatter, og man kan lære meget gennem kommentarerne og ved selv at kommentere andre blogs. Man kan opbygge et netværk, og man kan bestemt få en stemme, som er vanskelig at få ad andre veje. Det gavner ikke nødvendigvis virksomheden, men bloggeren kan få glæde af det - både personligt og professionelt.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere