Computerworld News Service: STMicroelectronics og Freescale Semiconductor præsenterede hver især nye microcontrollere (MCU’er) – også kaldet minicomputere – der er baseret på 32-bit strøm-arkitektur, der kan give bedre sikkerhed i biler ved ved at øge hastigheden i chips, der overvåger og kontrollerer funktioner som airbag og brake control.
De nye MCU'er er baseret på teknologi, virksomhederne har udviklet i fællesskab.
De seneste års store fremskridt inden for bilteknologi har fået chip-producenterne til at øge hastigheden på MCU’er, så de kan klare endnu flere funktioner, fortæller Ray Cornyn, leder af automotive microcrontroller products hos Freescale.
For eksempel er der brug for mere processing power til at køre sikkerhedstjek og sikre, at systemerne kører og bruges korrekt, efterhånden som bekymringen omkring effektiviteten af brændstof øges, siger Ray Cornyn.
MCU’en er et system-on-chip, der udfører små, men sommetider vigtige funktioner i en bil, for eksempel brake control, air condition og sædejustering, fortæller Michael Markowitz, talsmand for STMicroelectronics.
Det er ikke en general-purpose processor – hver MCU er rettet mod en bestemt perifær enhed med sin egen funktion.
”Målet er at få hardwaren til at leve op til kravene til performance uden at over-designe det, for der er ingen der vil betale for funktioner, de ikke bruger,” siger Michael Markowitz.
STMicroelectronics og Freescale Semiconductor præsenterede også andre nye MCU’er, der er baseret på design,s de sammen har udviklet til motorkontrol, kontrol af instrumenter som displays, lys og døre.
De nye MCU’er kan køre på op til 100Mhz og indeholder op til 1,5Mb flash memory, fortæller Ray Cornyn.
Ifølge Ray Cornyn skulle Freescales chips gerne kunne findes i biler inden for de næste par år.
Ingen af virksomhederne ville sætte navn på mulige kunder til de nye chips.
Oversat af Mille Bindslev