Computerworld News Service: Det er almen viden blandt ledere, at jo klogere medarbejderne er, jo sværere er det at være leder for dem.
Medarbejdere med høj intelligens i venstre hjernehalvdel, hvilket er almindeligt blandt it-professionelle, kan være krævende, uvillige til at se andres synspunkter, have let til kedsomhed og være stædige – hvert fald hvis det er op til deres ledere.
”Folk med høj intelligens og gode tekniske evner har dannet en subkultur, hvor viden er social status og magt og korrekthed er altafgørende,” siger Clinton Nixon, senior-udvikler hos Viget Labs LLC, en virksomhed med speciale i web-design, udvikling og konsulentbistand.
Det kan føre til utilfredshed, når der opstår uundgåelige uenigheder – især mellem medarbejder og leder.
Så selvom du drømmer om en medarbejderstab med ene kloge mennesker, så pas på med hvad du ønsker dig – eller vær i det mindste opmærksom på, hvordan du bedst kan lede disse ultrakloge hoveder.
Her er syv tips fra folk, der selv har prøvet det.
Klik på hvert link for at læse mere.
1: Gå efter resultaterne - glem processerne.
2: Benyt en sokratisk fremgangsmåde.
3: Vær åben over for nye ting.
5: Giv folk en luns kød og lad dem æde.