Det er ikke altid lige let at få TDC til at udlevere oplysninger om dit teleforbrug
Derfor kan det være nødvendigt, at du i din teleaftale specificerer, hvilke oplysninger du ønsker at få udleveret.
Det har Jens Vejgaard, indkøbschef i Rudersdal Kommune, erfaret.
"Tidligere har der aldrig været problemer med at få udleveret data om vores teleforbrug fra TDC, men en dag fik vi pludseligt at vide, at de ikke længere vil udlevere oplysningerne," fortæller Jens Vejgaard.
Det fik Rudersdal Kommune til at kontakte et telekonsulentfirma. Efter at konsulentfirmaet havde været i dialog med TDC kunne Rudersdal Kommune igen få adgang til oplysningerne om deres telefonforbrug.
Nu har Rudersdal indgået en aftale med TDC, hvor af det sort på hvidt fremgår, at teleselskabet skal udlevere informationerne.
Desuden er Rudersdal Kommune med på Statens og Kommunernes Indkøbsservices rammeaftale på teleområdet, hvor kravene til hvilke data, der skal udleveres er blevet skærpet.
Vigtig information
Jens Vejgaard fortæller, at det betyder meget for kommunen, at den har adgang til de detaljerede teledata.
"Det er ikke nok, at vi kan se, hvor meget vi har omsat for i hvert kvartal. Det er vigtigt, at vi har overblik over alle vores opkald. Vi kan bruge oplysningerne til at analysere vores telefonmønstre, så vi kan sikre os, at vi har den optimale aftale," siger Jens Vejgaard.
Lovgivningen på området siger, at erhvervskunder – med mindre de indgår aftale om andet - har krav på, at få udleveret en regning, der indeholder oplysninger om det kaldte nummer, dato, klokkeslæt, varighed, pris eller tilsvarende.
Men for at undgå uenighed om fortolkning af loven anbefaler Torben Rune, teleanalytiker hos Netplan, også, at erhvervskunder får indføjet i deres aftaler, hvilke oplysninger de ønsker at få udleveret af teleselskabet.
Lovgivningen giver mulighed for, at erhvervsdrivende kan fraskrive sig retten til en detaljeret regning, men det har Torben Rune ingen eksempler på.
"Jeg tror aldrig, at jeg har hørt om, at nogen har gjort det. Jeg vil også på det kraftigste fraråde, at man gør det, hvis teleselskabet foreslår det. Det betyder, at du fraskriver dig muligheden for at sammenligne dit forbrug med priserne hos andre teleselskaber, og det vil også gøre det meget svært at opdage fejlfaktureringer," siger Torben Rune.