Den danske afdeling af amerikanske SAS Institute køber henholdsvis 94 og 100 procent af kapitalandelene i tidligere polske og tyske søsterselskaber for godt en kvart milliard kroner.
Det fremgår af selskabets seneste årsrapport, der dækker regnskabsåret 2007.
Det er dog kun på papiret, at den danske afdeling bliver et nyt kraftcenter i SAS-koncernen, fortæller marketingsdirektør Lars Sander Matjeka fra SAS Institute.
"Tidligere blev det overskud, de enkelte lande præsterede, i landet, men nu kanaliseres disse penge videre ud i vækstmarkeder. Eksempelvis til Østeuropa,” siger han og betegner manøvren som ren regnskabsteknik.
Europæisk pulje
SAS Institute puljer overskuddene fra alle europæiske lande ét sted. Og så kan andre afdelinger af SAS gå ind og søge om penge til at skabe vækst i deres område.
”Så det er i virkeligheden en europæisk likviditetspulje, SAS skaber” siger Lars Sander Matjeka.
Og netop likviditet havde SAS Institute i Danmark masser af ved udgangen af 2007. Godt en kvart milliard kroner.
Bundlinje forbedret med 400 procent
De seneste millioner blev fyldt i kassen efter et ”meget tilfredsstillende” år 2007 for leverandøren af analytiske applikationer.
I Danmark voksede omsætningen fra 457 millioner kroner til 481 millioner kroner, mens resultatet på bundlinjen røg 400 procent i vejret og landede på 21,4 millioner kroner.
Ifølge Lars Sander Matjeka skyldes en stor del af fremgangen den medvind, som analytiske applikationer - primært Business Intelligence (BI), men også Analytics, Data Warehousing og lignende - har haft på softwaremarkederne de seneste år.
”I vores del af branchen blev 2007 præget af store...fortsættes
... opkøb. Vores resultater demonstrerer, hvorfor dette marked er interessant for de koncerner, der prøver at købe sig til en bid af kagen,” siger Lars Sander Matjeka.
2007 blev præget af konsolidering, da tidligere rendyrkede BI-leverandører blev slugt på stribe af store softwarehuse som Oracle, SAP, IBM og Microsoft.
SAS Institute er endnu ikke blevet en del af konsolideringen, og selskabet har meldt ud, at det ikke frygter at blive tromlet over af de store softwarekoncerner.
I kølvandet på konsolideringen har analytikere og brancheeksperter peget på, at dampen snart vil gå af BI-lokomotivet, men SAS Institute har endnu ikke mærket noget til nedgangen, og selskabets amerikanske topchef, Jim Goodnight, ser i lighed med Lars Sander Matjeka herhjemme ingen mørke skyer i horisonten.
”Vi adskiller os fra os fra mange af de andre BI-leverandører, som primært er specialiserede inden for rapportering. Vi er bredere i vores produktudbud, og kunderne efterspørger ikke mindst analytics og dedikerede brancheløsninger hos os,” siger Jim Goodnigth.