Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

Emne: Cheferne kan stadig ikke sende e-mails

Klumme: Vi har haft over 10 år til at øve os. Alligevel fungerer det sjældent optimalt. Det der med at kommunikere via elektronisk post.

Nu, da vi har fået øjnene op for alle de andre måder at kommunikere på; SMS, IM, RSS, blogs, ATA (ansigt til ansigt samtale) og TLF (telefon) osv., er e-post på vej i samme retning som ideen om det papirløse kontor.

Spar kræfterne og brug kun e-mail til det allermest nødvendige – også selvom du er chef. Min seneste projektchef forstod øvelsen. Han skrev og svarede kun på mails én gang om dagen og frigav dermed de hårdtprøvede timer midt på dagen.

Og han gjorde det kort og præcist. Han prioriterede sin indre ATA-mand og lod e-mail-mand­en blive i kabinen. Ud og snak i projektet. Det er jo der det sker, ikke ved send-knappen.

En ting, han også havde fanget, var vigtigheden af teksten i emnefeltet.

Emnefeltet er et af de vigtigste og mest undervurderede elementer i en mail. Det er selve indgangsreplikken, det første indtryk, din første mulighed for at imponere og vise, at du har noget at byde på.

Og så er emnefeltet let at sortere på for modtageren, hvis mailen skal findes frem igen. Og bare fordi man er chef, skal man ikke partout regne med at ens mail bliver åbnet, endsige læst.

Men det kunne han, min føromtalte projektchef. Skrive sigende tekster i emnefeltet. Og han krydrede dem oven i købet nogle gange med et lille TO (til orientering – svar er ikke nødvendigt) eller SU (svar udbedes) før teksten.
Et udpluk fra min indbakke af mails fra fordums projektchefer viser dog tydeligt, at ikke alle har fanget den med emnefeltet:

• (Intet emne)
• Vigtigt!!!!!!!!
• Fin præsentation, men…
• Kom lige herover når du har tid
• Øltid

Fortsættes...

Lad dog være

Og hvad kan man så bruge de overskrifter til? Ikke meget, vel?

”Intet emne”. Argh! Den taler for sig selv. Den gider man ikke læse, og man kan aldrig finde den igen i mailboksen.

”Vigtigt!!!!!!” Med flere udråbstegn end bogstaver i ordet! Hvis det er så pokkers vigtigt, så sidder jeg på min flade foran skærmen og har min mobil og andet grej lige ved hånden. Så kom forbi eller ring.

”Fin præsentation, men…” Det er vist en rigtig drillepind, vi har med at gøre her. Selvom den ikke er videre informativ, får man lyst til at åbne den. Det er en god teaser. Ikke informativ, men pirrende. For hvad skjuler sig bag men’et? Man kan næsten ikke holde spændingen ud. Sådan en overskrift bør en chef dog ikke sende. En chef skal ikke være sjov.

”Kom lige herover når du har tid.”. Magen til umiddelbar arrogance skal man lede længe efter. Kom selv herover. Og hvad er formålet med at komme derover? Giv mig en livline, før jeg begiver mig over til chefens bord.

Den med ”Øltid” lyder jo godt. Men hvorfor ikke skrive hvor og hvornår i emnefeltet. Kort og præcist. Men sikken en guttermand af en chef. Ham glemmer vi ikke lige med det første.

Det er klart. Jo mere formel mailen er, jo mere energi skal der smides i emnefeltet. Men hvis du ikke kan opsummere hovedbudskabet i emnefeltet, bør du nok overveje at vente med at skrive mailen.

Hvad enten du er chef eller medarbejder.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consultning Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, Horsens: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

10. april 2025 | Læs mere


BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere