En halvering af elevtallet.
Så stor er ændringen i antallet af elever i valgfaget datalogi i gymnasiet og HF, viser en undersøgelse foretaget af Datalærerforeningen for Gymnasiet og HF, der i overvejende grad består af lærere med baggrund inden for de naturvidenskabelige fag.
Formålet med undersøgelsen var at finde ud af, hvor mange elever der rent faktisk vælger faget i gymnasiet og hf.
Foreningen sendte derfor en spørgeskemaundersøgelse ud til samtlige godt 230 medlemmer. Godt 90 medlemmer fra 81 gymnasier svarede.
Undersøgelsen viser, at hvor der i 2006/2007 blev oprettet 44 hold fordelt på de 81 gymnasier, er der i 2007/2008 blot oprettet 23.
Det svarer til en nedgang i elevtallet i datalogi på næsten 50 procent fra 498 til 251 i 2007/2008
"Det er ikke så godt det her. Det er nærmest en katastrofe. Også når man tænker på, at der mangler folk i it-branchen," siger formand for Datalærerforeningen for Gymnasiet og HF, Steen Toft Jørgensen, som samtidig er lektor i matematik og fysik på Helsingør Gymnasium, hvor han også beskæftiger sig med it.
Bekymrende udvikling
Formanden vurderer, at det ikke varer længe før der slet ikke er nogle hold tilbage på landsplan. Noget undersøgelsen også indikerer. I 2008/2009 vil der nemlig blot blive oprettet 12 hold med i alt 158 elever på de 81 gymnasier, viser undersøgelsen.
Han kalder den tendens "stærkt bekymrende" og forudser, at det vil få betydning for, hvor mange elever der i sidste ende vil vælge it som levevej.
"Det er svært at drive et fagligt miljø frem, når så få steder udbyder faget. Og generelt er der jo behov, at alle i fremtiden har gode it-kompetencer," siger Steen Toft Jørgensen.
Og det får eleverne ikke i dag, mener formanden.
Det skyldes blandt andet, at valgfagsmulighederne er blevet kraftigt beskåret i forbindelse med Gymnasiereformen fra 2005, og at almen it alene er beskrevet i uddannelsesplanerne for de enkelte fag og ikke som et selvstændigt, fortæller han.
Løsningen er ifølge Steen Toft Jørgensen at udarbejde en fuldstændig statistik over, hvor mange elever der vælger datalogi i gymnasiet og hf samt at faget tages mere alvorligt.
Det kan ske ved at opgradere datalogi fra det nuværende niveau C til niveau B og samtidig give støtte til de skoler, der opretter datalogi-hold, som det ifølge foreningen er tilfældet med den klassiske studieretning latin/græsk.
Til sidst skal almen it beskrives konkret indhold, timeramme og lærerkompetencekrav, mener foreningen.