Artikel top billede

Corporate social responsibility er bare så 2007-agtigt

Klumme: Hvad afladshandel var i middelalderen, har CSR været for mange virksomheder de seneste par år. Velkommen til CSR 2.0 med ledelsen i fokus.

Selvom der ikke er noget nyt i, at virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen, er køen foran velgørenhedsorganisationerne længere end nogensinde.

Men det er ikke kun for at forkorte tiden i Skærsilden, at virksomhederne står derude og banker på.

De fleste virksomheder har nemlig opdaget, at med en offensiv social ansvarligheds-politik i hånden, så aftager sandsynligheden for at komme i klemme i medierne med børnearbejde, CO2 og andre ubehageligheder.

Og i den vitale rekrutteringsproces kan man endda prale med, at man skam har sat CSR på agendaen. Og det er helt okay.

Vi må videre

Men vi må videre end blot det tynde lag fernis, kortsigtede løsninger og de flotte ord og forsider.

Det skal være bæredygtige og innovative løsninger, der hives op af hatten.

Og det skal gavne Treenigheden – virksomheden, virksomhedens medarbejdere og organisationerne.

CSR var så sidste år.

CSR 2.0 med ledelsen i fokus er i år.

Virksomheden skal i langt højere grad fremstå social ansvarlig samtidig med, at den skal skabe varig forretningssucces igennem innovation (det kunne ikke være skrevet bedre af en konsulent) …

Smidt på bullets (der var konsulenten lige igen) betyder det lidt mere konkret:

Ledelsen og prominente medarbejdere skal involvere sig selv meget mere, end tilfældet er i dag.

Op ad stolen, ud i Audien og ind i programmet.

Virksomhederne skal begynde at tænke længere end blot næste regnskabsår.

Det sociale ansvarlighedsprogram bør være en fast bestanddel af virksomhedens kultur og strategi.

Hele organisationen på tværs af forretningsområder skal inddrages, og programmet skal rettes ind mod...fortsættes

.... hjertet af forretningskerneområderne.

Det skal være målbart

Programmet skal gøres målbart og fokuseret på opnåede resultater – og ikke ren avissnak.

Partnerskaber på tværs af virksomheder og sektorer med fokus rettet på langsigtet samarbejde frem for konkurrence skal prioriteres.

Tilgangen til de sociale tiltag skal være mere proaktive end reaktive.

Det er tilladt at tænke nyt og anderledes og fokusere på f.eks. læring, risikovillighed og langsigtede strategier i virksomheden, hos medarbejderne og i modtagerorganisationen.

Men før man overhovedet begynder med CSR og (CSR 2.0) skal parterne tænke i konkrete sociale ansvarlighedsstrategier og -gevinster.

Hvad vil virksomheden have ud af det? Hvad er det overordnede mål?

Er det tilfredse, stolte og motiverede medarbejdere, flere ansøgere, bedre ry, sorte tal, godhed eller en sund blanding? Eller er det innovative nye produkter baseret på social ansvarlighed?

Målet skal være klart, hvis man vil opnå den største gevinst.

Virksomhedens medarbejdere bør også gøre sig klart, hvorfor de er med.

Hvad godt gør det for mig? Bliver jeg et bedre menneske, får jeg flere stjerner på skuldrene, får jeg mere erfaring, slipper jeg for mit normale arbejde, eller er det bare fordi, jeg gerne vil?

Gør det konkret

Velgørenhedsorganisationen skal naturligvis også vurdere sine gevinster. Hvad får man reelt ud af samarbejdet med virksomhederne? Sæt nogle målbare punkter op og gør det konkret.

Når tiden kommer og virksomheden står foran Skærsilden, gælder det dog nok, at hvis hverken ledelsen eller medarbejderne har haft hjertet med, så bliver det en hård omgang i middelalderens svar på tørretumleren.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consultning Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere