Det er næsten ligegyldigt, om du sælger brugte biler, øde øer eller nødhjælps-geder til velbjergede danskere. Der skal interesserede i net-biksen, før du kan afsætte noget som helst.
Ifølge uddannelsesleder Tine Kjølsen fra Danmarks Designskole sker det i hjemmeside-designet først og fremmest via navigationen og det grafiske design.
"Webdesign adskiller sig i den henseende ikke fra anden kommunikation og salgsarbejde – du skal kende dine målgrupper samt deres digitale kompetencer og æstetiske præferencer ekstremt godt," forklarer Tine Kjølsen.
Hun er til til daglig ansvarlig for linjerne digital interaktion, visuel kommunikation og production design på Danmarks Designskole.
Gamle modeller holder ikke
Tine Kjølsen forklarer, at målgruppe-undersøgelser er en af de vigtigste opgaver, de webdesign-studerende på skolen bliver sat til at udføre.
For der er ingen nemme design-løsninger, når det kommer til ramme målgruppens mere eller mindre ubevidste ønsker, der kan lokke dem ind og holde dem fanget på websitet.
"Man er nødt til at vide, hvor ens målgruppe kommer fra, hvad de kan lide på nettet, og hvilke varer de allerede køber i forvejen for at kunne ramme præcist i sit design," lyder det fra Tine Kjølsen.
Hun påpeger, at mange bruger gamle, udslidte forbrugeranalyse-modeller, der ikke holder længere, fordi forbrugerne som samlet målgruppe konstant bliver mere mobile og fragmenterede.
Skaf forsøgskaniner
I arbejdet med nye hjemmeside-design, bør målgruppen ifølge Tine Kjølsen derfor indgå aktivt i udformningen.
"Hvis man tager sit målgruppe-arbejde seriøst, bør webdesignerne inddrage målgruppens medlemmer som forsøgskaniner for at teste designet i hele processen. Designeren bør hele tiden få feedback, så hjemmesiden kan fin-tunes til perfektion," forklarer Tine Kjølsen om det tætte arbejde med målgruppen.
Men målgruppe-medlemmernes æstetiske præferencer skal i første omgang ikke overskygge for funktionaliteten.
Fortsættes...
Funktionalitet styrer
"En hjemmeside skal være funktionel, ellers er den intet værd. Derfor er navigation, sprog og de tekniske funktioner vigtigst at tage hånd om, før de mere æstetiske og kunstneriske overvejelser kan få indflydelse," siger hun.
Tine Kjølsen understreger dog, at æstetik og funktionalitet ofte hænger sammen, da nørdede typer typisk er ligeglade med det grafiske design og ældre mennesker har brug for store navigations-knapper på hjemmesiden.
Man skal kunne finde produkterne
"Det hjælper jo heller ingenting, at man har en super-designet hjemmeside, hvis brugerne ikke kan finde produkterne," forklarer internetudvikler Kristian Wind fra reklamebureauet Pravda, der blandt andet har Arla og Danfoss på kundelisten.
Han mener, at virksomheden bag en hjemmeside skal have et neddæmpet grafisk design, selv om man søger nogle ekstreme målgrupper. Grunden er, at et outreret design vil skræmme andre målgrupper væk.
"Lidt er godt, når det kommer til det grafiske udtryk. Der skal være nok til at enkelte målgrupper genkende sig selv i det, men også så lidt, at andre ikke flygter skrigende bort fra hjemmesiden," siger han.
Indstil dig på tab
Virksomheden kan dog lige så godt indstille sig på, at den ultimative hjemmeside ikke findes.
Der vil altid være nogen fra den ene eller anden målgruppe, der ikke kan finde rundt på websitet, eller som synes, designet er grimt.
"Designeren bliver nødt til at gå på kompromis med egne og målgruppe-medlemmernes specifikke ønsker. Alle kan ikke blive tilfredse, men virksomheden kan jo lige så godt søge at samle så mange kunder som muligt på hjemmesiden for at optimere salget," siger Kristian Wind.
Se hvem der har vundet i Computerworlds Webchamp-konkurrence i morgen, onsdag, på cw.dk.
Du kan læse mere om vinderne og Webchamp-konkurrencen i fredagens trykte udgave af Computerworld.