Åbenhed har altid været et nøgleord for mennesker, der prøver at etablere en form for dialog. Det gælder også for hjemmesider.
Derfor kan indehaveren af et website med en række simple værktøjer som chat, mails, blogs eller debatfora let lade brugere og potentielle kunder komme i direkte kontakt med ens virksomhed.
"Det mest banebrydende fra tidligere tiders design er, at hjemmesiderne i stigende omfang inddrager brugerne på kryds og tværs i form af meninger, holdninger og tilbud om at uploade brugernes billeder," forklarer dommer i Computerworlds Webchamp 2008 konkurrence, Claus Sølvsteen, der er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & co.
Han peger derfor på, at en blog eller et debatforum - gerne krydret med uploadingsmuligheder - er et minimumskrav til virksomheden, hvis man vil i dialog eller debat med sine kunder.
Telefon-nummer og mail-adresser er derimod en banal selvfølgelighed.
Hopper ind i dialoger
Men mange salgsorienterede virksomheder har dog taget endnu et skridt mod et mere interaktivt indhold på sitet.
Claus Sølvsteen peger på, at især handelssites tager dialogen med kunden igennem chat-funktioner og opringninger fra firmaet, der ringer til kunden få øjeblikke, efter kunden har lagt sit nummer på sitet.
"Vi ser en ny tendens til, at folkene bag hjemmesiderne ikke er så passive mere. De gode sælgere er nemlig klar til at hoppe ind i en dialog her og nu, fordi salget gerne skal lukkes med det samme," forklarer han.
Disse funktioner skal dog ifølge Claus Sølvsteen ikke bare klistres ind på alle websites, men...fortsættes
...derimod kun, hvor det er "naturligt."
"Indehaveren af hjemmesiden skal have ressourcerne til at administrere den slags funktioner, ellers kan det give et meget uheldigt bagslag, når kunderne forventer en her-og-nu-dialog," siger han.
Brug billeder af medarbejderne
Lektor Lisbeth Thorlacius fra RUC’s Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier forklarer udviklingen mod den aktive dialog med, at brugerne i højere grad end tidligere efterlyser det personlige møde med afsenderen.
"Derfor skal der eksempelvis også helst være billeder af medarbejderne i organisationen på hjemmesiden," siger Lisbeth Thorlacius, der også er dommer i Webchamp-konkurrencen.
Brugen af medarbejder-billeder giver ifølge Lisbeth Thorlacius brugerne en følelse af, at der mennesker bag hjemmesiden og ikke bare en række anonyme navne.
Overraskende valg
Danskerne har nomineret folkene bag Nykredit, TDC og DR til Computerworlds Webchamp i kategorien Bedste Dialog.
Og det valg overrasker dommer Claus Sølvsteen.
"Alle tre hjemmesider er meget forskellige fra hinanden i udformning og formål, og det er jo ganske udmærket. Men samtidigt er der også plads til forbedringer," griner han.
Han fremhæver især, at der burde være plads til kommentarer i artiklerne på DR's hjemmeside, hvilket der ikke er på nuværende tidspunkt.