I Forståeligheds-kategorien er der nomineret tre web-ansvarlige til prisen som Webchamp 2008.
De giver her hvert deres bud på, hvad godt web-design betyder for dem:
Bjarne Siewertsen, DMI
Den tidligere CNN-journalist Bjarne Siewertsen er hovedsageligt selvlært inden for hjemmeside-design. På DMI arbejder ham med tre informationslag: De lette informationer på forsiderne om temperaturer og vind, de tungere tekster med baggrundsviden samt de faglige beskrivelser og tekniske rapporter. Han mener, at den gode webdesigner skal have føling med og forståelse for sine brugere i et let overskueligt design, hvor ordene er vigtigere end farverne.
Lars Søgaard Jørgensen, SKAT
Lars Søgaard Jørgensen var med som webdesigner, da Miljøministeriet som det første ministerium herhjemme fik en hjemmeside. Han har siden arbejdet hårdt på, at alle tekster på SKATs hjemmeside bliver kvalitetssikrede i forhold til den almindelige dansker. Lars Søgaard Jørgensen peger på, at godt hjemmeside-design skal give brugeren det forkromede overblik på hjemmesiden. Han er desuden underlagt visioner om, at tast-selv-løsningerne på sitet skal spare hver femte medarbejder i SKAT væk over en årrække.
Christian Foged, DTF-travel
Christian Foged er primært selvlært inden for hjemmeside-design, siden han begyndte at arbejde kommercielt med det i 1999. Daglig research er i følge Christian Foged måden at opspore nye trends på markedet, og det gode webdesign skal udvikles i forhold til de funktioner, som brugerne ønsker eller ikke helt forstår i forvejen. Christian Foged mener, at budskabet på en hjemmeside skal være knivskarpt, lige så snart man havner på sitet. Derfor er overskuelighed og usability nøgleordene fremfor det æstetiske udtryk.