Danskerne har afsagt deres dom og udvalgt 15 hjemmesider, som, de mener, er toppen af poppen på .dk-domænet.
Resultatet er kommet i hus, efter Computerworld via analysehuset Userneeds har spurgt over 1.000 repræsentativt udvalgte danskere om, hvad deres favorit-hjemmesider er.
De adspurgte danskere skulle udpege deres fem yndlings-hjemmesider i kategorierne dialog, e-handel, forståelighed, navigation og produktpræsentation.
Ophavsmændene og –kvinderne bag de 14 af de 15 hjemmesider, der blev nævnt flest gange i undersøgelsen, skal nu kæmpe om at blive Computerworlds Webchamp 2008 i hver af de fem kategorier.
Derudover vil der blive udråbt én samlet Webchamp onsdag 27. februar på it-konferencen ICT Trade Show, der løber af stablen 27. og 28. februar i Bella Center.
Nokia diskvalificeret
Formålet med Webchamp-konkurrencen er at kåre de bedste hjemmeside-designere i Danmark.
"Vi skal have fremhævet den gode praksis og de bedste hjemmesidedesign i Danmark. Webchamp-konkurrencen skal i høj grad ses i et kommercielt lys, hvor firmaets website skal kunne fænge og holde potentielle kunder fanget," forklarer chefredaktør på Computerworld, Mikael R. Lindholm.
Grunden til, at kun 14 hjemmesider går videre til Webchamp-finalen, er, at mange danskere pegede på nokia.dk, som deres favorit-hjemmeside.
Men da nokia.dk i høj grad er nedarvet fra folkene bag det internationale nokia.com-site, er hjemmesiden blevet diskvalificeret fra konkurrencen.
Og de nominerede er...
Klik på kategorierne herunder for at se, hvilke hjemmesider og webdesignere danskerne har udpeget til at dyste om Webchamp-titlerne.
Dialog: Denne kategori er for hjemmesider, hvor besøgende har let ved at komme i kontakt med medarbejdere i virksomheden.
E-handel: Her har danskerne udplukket tre særligt gode e-handels sites, hvor det er trygt og forførende at handle.
Forståelighed: Hjemmesider i denne kategori udmærker sig ved, at budskaberne er let-forståelige, selv om der kan være tale om komplicerede budskaber.
Navigation: Denne kategori er for hjemmesider, der er særligt lette at finde rundt på med tydelige indgange til indholdet.
Produkt-præsentation: Hjemmesider bør præsentere deres produkter særlig godt på nettets todimensionelle flade. Derfor hylder vi virksomheder, der gør en ekstra indsats for at vise produkterne frem på sitet.
De 14 finalister vil blive bedømt i deres respektive kategorier af et dommerpanel bestående af: Thomas Visby Snitker, Snitker & Co, Henrik Vincentz, Userneeds, Lisbeth Thorlacius fra RUC, Morten Kamper, FDIH, Lars B Christensen, Sensus.dk, Kurt Westh Nielsen, Prosabladet, Stig Møller Hansen, Den Grafiske Højskole samt Claus Sølvsten, Peytz & Co.