Artikel top billede

Fjernsynet sender danskerne i SMS-rus

Næsten hver anden dansker deltager i SMS-afstemninger i tv-programmer som X-factor. Millioner af kroner vælter ned i tv-stationernes kasser

Læs: Så meget stemmer danskerne via SMS

Næsten hver anden dansker har inden for det sidste år deltaget i en SMS-afstemning på tv.

Med de ekstra takster per afsendt SMS løber tv-stationernes indtægter altså op i millioner af kroner.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har udarbejdet for Computerworld.

Overraskende mange

Den viser, at hele 44 procent af den danske befolkning har stemt i en SMS-afstemning på tv inden for det sidste år.

Medieforsker Vibeke Pedersen fra Københavns Universitet er overrasket over det høje tal.

"Jeg troede ærligt talt, at det var en mere snæver gruppe, der deltog i afstemningerne," siger hun.

Men tendensen er, at fjernsyns-kanalerne går efter interaktionen med seerne.

"Normalt er fjernsyn forbundet med det mest passive overhovedet, hvor folk bare sidder i sofaen og kigger," siger hun.

Interaktivt redskab

"Men mobilen er et interaktivt redskab, der er oplagt at kombinere med fjernsyns-udsendelser," siger Vibeke Pedersen.

Hun forklarer, at i takt med den teknologiske udvikling kan man forestille sig nye interaktionsformer kombineret med fjernsynet.

"Der har næsten alle dage været telefoner koblet til tv-udsendelser i stil med "hvem har vi igennem", og nu er det så SMS-afstemninger - og senere noget helt andet, når teknologien er der," siger medieforskeren.

Vild med X-factor på is

De mange tv-programmer, som eksempevis X-factor-show med den hårde Thomas Blachman som dommer, sætter...fortsættes

... skub i lysten til at SMS-stemme.

Serier som Robinson, Vild med Dans, Varm på Is og altså X-Factor er seermagneter med seertal på over en million danskere - og SMS-afstemninger.

I X-factor koster det en krone plus almindelig sms-takst at stemme. Og der er ingen fortrydelsesret, står der på DRs hjemmeside.

Ekspert i SMS-kultur Tem Frank Andersen fra Ålborg Universitet forklarer, at vi er villige til at betale for at være deltagere i showet.

"DR tager sikkert kun en krone, fordi det er en public-service kanal. Jeg har set takster på op til otte kroner. Men folk er villige til at betale, fordi de får medbestemmelse i programmet," siger han.

Hemmelige stemmetal

Hos DR 1 forsikrer underholdningsdirektør Jan Lundme, at public service stationen ikke tjener penge på SMS-afstemningen.

"Den ene krone per SMS-stemme dækker omkostningerne ved afstemningen," siger han.

Han forklarer, at hvis DR ligesom andre tv-stationer tog flere penge per stemme, ville man også tjene på det, men det er altså ikke tilfældet, ifølge direktøren.

Jan Lundme vil ikke oplyse, hvor mange der stemte til det første store live-show i fredags.

"Det tal kan ikke bruges til noget som helst," siger direktøren, der trods flere ihærdige forsøg fra journalisten nægter at løfte sløret for tallet.

Han forklarer, at DR's tanke bag SMS-stemmerne er at inddrage seerne.

"Det er den eneste årsag," siger han.

Bruger en del penge

Undersøgelsen fra Userneeds udarbejdet for Computerworld viser, at 36 procent af de danskere, der har deltaget i enten SMS-konkurrencer eller SMS-afstemninger inden for det sidste år, har brugt over 25 kroner.

Flertallet af danskerne, 63 procent, har dog sammenlagt brugt under 25 kroner det sidste år.

Læs: Så meget stemmer danskerne via SMS




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere