Microsofts opkøb af Yahoo vil blive set efter i sømmene af konkurrencemyndighederne i både USA og EU, såfremt Microsofts fjendtlige overtagelsesforsøg faktisk bliver til noget.
De fleste eksperter forventer dog, at handlen vil blive godkendt i USA.
"Hverken det amerikanske justitsministerium eller FTC (Federal Trade Commission, red.) kan have de store indvendinger mod en Microsoft-Yahoo-fusion," siger professor Keith Hylton fra Boston University Law School til Computerworld News Service.
Desuden peger andre analytikere på, at de to virksomheder på trods af en fusion stadig vil være meget mindre end Google på både søgemaskine- og onlinereklamemarkedet.
EU mere skeptisk
Dertil kommer, at den amerikanske handelskommission allerede har godkendt Googles opkøb af onlinereklamefirmaet DoubleClick.
Denne handel er til gengæld endnu ikke blevet godkendt i EU, og netop dette faktum kan skabe problemer for Microsofts opkøb af Yahoo.
Analytikere peger dog på, at EU næppe vil hindre fusionen, men at der i stedet vil blive stillet en række krav, før fusionen kan blive godkendt.
EU's regler forbyder dominerende virksomheder at udvide deres dominerende stilling på et marked.
Og hvis handlen fører til, at flere Windows-komponenter kommer online og samtidig øger Microsofts dominans på PC-styresystemer, vil EU-kommissionen være nødt til at stoppe fusionen, lyder det..
Samtidig fortæller en ansat i EU-kommisionen med kendskab til konkurrence-området, at det fusionerede selskab højst sandsynligt vil blive tvunget til at sælge et af selskabets instant messaging-produkter fra.
"Jeg kan ikke se, hvordan Microsoft-Yahoo skulle få lov til at beholde begge instant messaging-services," siger den ansatte i EU-kommissionen, som ikke ønsker sit navn frem.
Privacy-grupper bekymrede
Udsigten til, at fusionen mellem de to selskaber kan blive godkendt af konkurrencemyndighederne i EU og USA, hvis handlen går igennem, får to privacy-grupper til at råbe vagt i gevær.
Center for Digital Democracy (CDD) og Electronic Privacy Information Center (EPIC) mener, at handlen rejser store privacy-spørgsmål.
Microsoft-Yahoo-handlen vil "skabe et stærkt duopol indenfor online medier," siger direktør Jeffrey Chester fra CDD til Computerworld News Service og tilføjer, at handlen understreger behovet for nye love og regulativer, der kan beskytte forbrugerdata.
"Forbrugerne vil blive mere blive mere sårbare over for at deres personlige information vil komme under ejerskab af GoogleClick (Google/DoubleClick) og MicroHoo (Microsoft/Yahoo)."