Forbrugerombudsmanden løfter advarende pegefingeren over for de danske firmaer, der overvejer at købe tjenester hos annonce-firmaet ”Dansk Internet Register,” der trods navnet er hjemmehørende i Tyskland.
Forbrugerombudsmanden opfordrer til at gå tilbud fra selskabet efter ”i sømmene” og overveje, om de har et reelt behov for at indgå aftale med selskabet, som kan forpligte dem til at købe andre produkter eller binde dem flere år.
Dansk Internet Register kom for alvor i søgelyset i efteråret, hvor selskabet iværksatte en større offensiv i Danmark.
Computerworld kunne eftefølgende afsløre, at selskabet var på færde i en række lande under navne som ”Internet Register Ireland,” ”Deutschen Internet Register” og ”Polski Rejestr Internetowy.”
Bag allle disse selskaber står annoncehajen Deutscher Adressdienst og fremgangsmåden har været den samme i alle landene: Nemlig at forsøge at få firmaer til at bekræfte bestemte oplysninger og dernæst binde sig til at betale i alt 21.000 kroner over tre år til selskabet.
Forbrugerombudsmanden modtog da også en række henvendelser fra forskellige firmaer i efteråret, efter de mange breve fra Dansk Internet Register var blevet sendt ud.