Computerworld News Service: 30.000 mennesker har allerede underskrevet InfoWorlds "Save XP"-underskriftsindsamling, som begyndte for få dage siden.
Omtrent halvdelen er fra USA, resten fra andre lande.
Underskriftsindsamlingen beder Microsoft om ikke at sløjfe Windows XP som planlagt 30. juni, men i stedet lade systemet være til rådighed på ubestemt tid sideløbende med det nyere Windows Vista.
InfoWorld afleverer underskrifterne til Microsoft senere dette forår.
Masser af kommentarer
Mere end 100 mennesker har tilføjet deres egne kommentarer til InfoWorlds Save XP-blog, og mange eksterne sites har promoveret kampagnen ved at føje InfoWorlds nedtællingsur til deres sites.
Det store flertal af kommentarer støtter underskriftsindsamlingen og opgiver en vifte af årsager til, hvorfor hverken individer eller virksomheder bør miste muligheden for at erhverve nye XP-licenser efter 30. juni.
Manglen på overbevisende fordele ved Vista, i samklang med optræning, support og andre udgifter ved at opgradere, er de oftest givne grunde.
Nogle lufter dog bekymringer over kompatibilitet.
Fjollet kampagne
Nogle kommentarer udtrykker den mening, at kampagnen er fjollet. De argumenterer med, at forandring er en del af livet, og at det derfor ikke giver mening at holde sig til gammel teknologi.
Dette argument møder genmælet, at forandring for forandringens skyld ikke er en værdifuld tilgang.
Ledende strateg Ken Anderson fra Burton Gruppen antyder i et interview, at den stærke følelsesmæssige støtte i kommentarerne er tegn på et fundamentalt skift i, hvordan folk, her i blandt it-folk, ser på operativsystemer.
De er blevet en velkendt forlængelse af, hvad vi gør, og hvordan vi arbejder, og således ikke noget, vi gerne laver om på for ofte.
"Når en teknologi bliver en del af dig, ønsker du ikke folk skal rode med den," siger han.
Anderson sammenligner reaktionen ved XP's forestående bortgang med, hvad der skete i 1980'erne, da Coca-Cola erstattede selskabets klassiske colaopskrift med New Coke.
Dette medførte massive protester og tvang selskabet til at genindføre den nu omdøbte Coke Classic.
"XP er kommet dertil, hvor det er en Coke Classic," mener han.
Oversat af Thomas Bøndergaard