TDC vælger IBM som storentreprenør på den omfattende og helt nødvendige oprydning i koncernens it-infrastruktur.
Udviklingsarbejdet kommer til at løbe over de næste fire år, men allerede om trekvart år forventer TDC at se de første økonomiske resultater af arbejdet.
Forude ligger et af Danmarks-historiens største it-projekter, der i grove træk går ud på at modernisere it-strukturen i den over 100 år gamle telekoncern, som i dag på den forretningsmæssige front er alvorligt hæmmet af mange egenudviklede og forældede it-systemer.
Koncernchef Jens Alder har tidligere i ikke særligt flatterende vendinger betegnet koncernens it-infrastruktur som en ’en klods om benet’.
Nødvendigt for TDC's fremtid
It-direktør Jørgen Jakobsen kalder projektet en nødvendig fremtidssikring:
"Det skal gøre i stand til bedre at få sammensat de rigtige produkter og gøre leverancetiden betydeligt hurtigere end i dag," fortæller it-direktøren.
Han forventer også en årlig besparelse på 20-30 procent af det årlige it-budget.
"Vi er nødt til at erstatte de eksisterende egenudviklede systemer og processer med standardiserede systemer og processer, hvis TDC fortsat skal være rygraden i den danske tele-infrastruktur," siger Jørgen Jakobsen.
Forhåndsaftale bliver til kontrakt
Kontrakten mellem IBM og TDC er endnu ikke endeligt underskrevet, men parterne har sat signaturerne på en forhåndsaftale, som - hvis alt går efter planen - til april bliver omsat til en kontrakt i størrelsesordenen to milliarder kroner over de næste fire år.
IBM bekræfter således også underskrivelsen af det såkaldte 'letter of intent', men ønsker ikke at kommentere yderligere på opgaven, før en endelig kontrakt er på plads.
Det vil TDC til gengæld godt:
Valg bygger på halvt års arbejde
"Vi har i løbet af det seneste halve år arbejdet tæt sammen med to leverandører om at kortlægge, hvordan vi kan løfte udfordringen. Nu skulle vi vælge én, og valget faldt altså faldet på IBM," siger Jørgen Jakobsen.
Han ønsker ikke at fortælle, hvem den anden leverandør var.
Jørgen Jakobsen forklarer, at IBM's omfattende erfaring inden for telesektoren og koncernens adgang til udviklingsressourcer i Indien har været nogle af grundene.
At it-projektet er dybt alvorligt for TDC understreges blandt andet af, at formand for it-projektets styregruppe er selveste koncernchef Jens Alder, mens resten af styregruppen er direktionen.
"Det er første gang, et it-projekt er trukket op på det niveau," konstaterer Jørgen Jakobsen.
Problem: Ingen sammenhæng mellem systemer
Problemet med den nuværende systemstruktur er i sin enkelhed, at den ikke hænger sammen.
For eksempel kan én person optræde som kunde op til flere steder i koncernens datterselskaber.
Det skal der fremover laves om på.
Ligeledes er det heller ikke muligt for TDC på en nem og enkel måde at ’pakketere’ produkter sammensat af elementer fra de forskellige forretningsområder som eksempelvis mobil og fastnet.
Hurtige resultater
Selv om kontrakten mellem IBM og TDC kommer til at strække sig over fire år, skal resultaterne af arbejdet allerede udmønte sig i forretningsmæssige gevinster i løbet af kort tid.
Det omfattende projekt inddeles nemlig i otte klumper, som implementeres hvert halve år og som, med Jørgen Jakobsens ord, skal have 'en synlig forretningsmæssig impact'.
I de kommende måneder skal TDC og IBM i samarbejde konkretisere og prioritere rækkefølgen af klumperne og milepælene.
Ifølge Jørgen Jakobsen handler disse milepæle om alt lige fra arbejde med systemerne i netadministrationen til etablering af redskaber til udbygning af dialogen med partnere og kunder, oplyser Jørgen Jakobsen.
Oracle leverer systemer
IBM's rolle i projektet er at fungere som systemintegrator, og det bliver således ikke alene IBM's produkter, der skal danne grobund for TDC's fremtidige forretningseventyr.
Oracle er nemlig også inde i billedet. Softwarevirksomheden står nmelig bag de forretnings-administrative systemer, som skal smeltes sammen på Oracle Fusion-platformen.
Ud over de store tekniske udfordringer med at omsmelte den eksisterende it-infrastruktur og raffinere en ny og værdifuld it-arkitektur, ligger der også et kæmpe projekt med forandringsledelse forude.
"Inden for nærsagt alle områder skal der indarbejdes helt nye processer, baseret på 'best practice'-erfaringer. Det bliver et kæmpe arbejde inden for forandringsledelse," konstaterer Jørgen Jakobsen, der dog selv medbringer den erfaring fra sine tidligere hverv.
It-direktøren har en smule ærefrygt
Og det er da heller ikke uden en smule ærefrygt, at it-direktøren nu indleder det gigantiske it-projekt.
"It-projekter bør altid være omgærdet med en vis ærefrygt, men der er en solid opbakning fra ledelsen, hvilket er vigtigt. Men der findes ingen it-projekter uden massive udfordringer, så det er med at holde begge øjne åbne," siger han.