Der er kommet pres på Sony BMG efter Warner Music Group har meldt ud, at selskabet har indgået en aftale med Amazon.com om at sælge ubeskyttet musik.
De nye toner fra Warner Music Group betyder nemlig, at Sony BMG nu står tilbage som det eneste af verdens fire store pladeselskaber, der forsat begrænser musikkøbernes muligheder ved at benytte digital kopibeskyttelse, DRM.
Ifølge lektor Mark Lorenzen fra CBS' Institut for Industriøkonomi og Virksomhedsstrategi er det kun et spørgsmål om tid, før Sony BMG giver efter og tilbyder sin musik uden DRM.
"Pladeselskaberne afhænger enormt meget af hinanden til at fastsætte priser og standarder. I og med at tre af de fire store pladeselskaber er gået over til DRM-frit musik, kan jeg ikke forestille mig, at Sony kan stå alene i ret lang tid," siger han.
"Kunderne er ligeglade med, om det er Sony eller Universal, der har Britney Spears. Men de bliver enormt irriterede, hvis der pludselig er en anden pris eller forretningsbetingelse. Det er en uholdbar situation. For kunderne skal det være fuldstændig den samme oplevelse, uanset om de køber den ene kunstner eller den anden."
Har fokuseret på fortiden
Efter at have brugt de første 10 år af debatten om digital musik på at kriminalisere forbrugerne, er pladeselskaberne ved at indse, at de har tabt slaget om internettet, mener han.
I stedet er de nu begyndt at se distribution af musik via internettet som en ny forretningsmodel, selvom Sony BMG endnu slæber lidt på fødderne.
"De store mediekonglomerater kæmper en evig kamp mellem at beskytte sig og finde på nyt, og de to ting strider ofte mod hinanden. En gang i mellem falder de i den fælde, hvor de bruger for meget energi på at beskytte fortidens succeser og for lidt energi på at tage risikable nye skridt. Det er sandsynligvis der, Sony BMG befinder sig lige nu," siger Mark Lorenzen.
"Det er blandt andet derfor, de har været meget langt fremme med at udvikle forskellige løsninger til at kopibeskytte materiale," tilføjer han.
Omfavn teknologien
Han sammenligner situationen med den de store filmselskaber stod i, da fjernsynet kom frem.
"De prøvede alle mulige snedige løsninger, så fjernsynet ikke måtte sende film, i stedet for bare at sige: Kanon, en ny mulighed. Siden har det vist sig, at fjernsynet er blevet en af Hollywoods største kilder til indtjening. Men det var først, da de turde omfavne det," siger Mark Lorenzen.
"Det er lidt det, der sker med digitale rettigheder nu, hvor pladeselskaberne har indset, at de er nødt til at blive gode til at styre det. Men så kan det også vise sig, at være en enorm ny indtjeningsmulighed," siger han.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sony BMG.