Langt de fleste af os har dem.
De heldige af os har endda to: én på arbejde og én derhjemme. Cheferne. Du kan ikke leve med dem, og du kan ikke leve uden dem.
Men med nogle simple – vi har jo med chefer at gøre – forberedelsesmanøvrer kan du score gode point hos din boss, så du endelig får, hvad du fortjener.
Om det så er pengepungen, bedre arbejdsvilkår og -miljø, forfremmelse, magt, personlig tilfredsstillelse og succes. Eller gratis kaffe, frokost, kuglepenne, massage og post-its.
Hvad in-house bossen angår, kan man jo altid håbe…
De elsker medarbejdere
Jeg har haft mange chefer i min tid – lige fra strøgburger-floormanager Jeppe i Lyngby Storcenter til administrerende direktører for store globale virksomheder.
Og én ting har de alle haft til fælles.
De elsker medarbejdere, der behersker medarbejdertrekanten FFS-modellens komplicerede samspil mellem flid (FL), fedt (FE) og snyd (SN).
Som med den mindst lige så klassiske projekttrekant (kvalitet, tid og penge) gælder det om at foretage et valg af omfanget af elementerne i forhold til hinanden – og justere dem løbende, så målet nås.
Det indebærer indiskutabelt, at du – for overhovedet at gøre dig nogen forhåbninger om noget som helst – kender din chef ud og ind.
Du tilbringer højst sandsynligt alligevel mere tid med din chef end med din kone eller mand; så brug den tid fornuftigt til at gennemkende bossen.
Er bossen mest til flid, fedt eller snyd?
Forbered dig
Du kan komme tættere på dine mål, hvis du har forberedt dine FFS-øvelser i netop det omfang og tempo, som din chef vil have det.
Her et udpluk fra skattekisten, der rammer den mest gængse cheftype.
Vis, du er der for chefen (FL). Kom ham i forkøbet.
Når chefen kommer rendende med en håndfuld opgaver mandag morgen, har du allerede fikset dem.
Har du mod forventning ikke brugt interessetimer i weekenden, klarer du opgaverne hurtigt og smidigt i løbet af mandagen – uden brok og med entusiasme.
Vær ikke genert (FE). Ros chefen, mens du ved, han hører det, men mens han tror, at du ikke ved, at han hører det.
Ros valget af den nye bilpark, valget af hvide skjorter og mørke slips. Ros hans visioner, og vær forsigtigt konstruktiv kritisk.
Se travl ud
Til sidst snak med om bossens nuværende liv – og dit kommende. Golf hos Simon, lunch på Victor og jagt på egen ø.
Se travl ud (SN). Snyd er kortsigtet, noget af det sværeste at beherske og noget af det værste at blive fanget i. Hold det på et minimum.
Én klassiker bør du dog altid have in mente. Småløb ‘travlt’ rundt i lokalerne med kaffekoppen i den ene hånd og notesblokken i den anden. Planlæg din rute rundt i huset nøje, og tag turen et par gange om dagen.
Og til sidst: Hvis du har overskuddet, skal du også overveje at:
- Være dig selv – men ikke for hudløs ærlig.
- Give svar – ikke stille (for mange) spørgsmål.
- Formulere negativt positivt – ikke negativt negativt.
- Fatte dig klart, konkret og i korthed – både i mails, samtaler og præsentationer. Og hjælpe chefen til at gøre det samme.
- Betragte din chef som din kunde – sælg dine idéer.
- Være cool – supercool.
- God julejagt – og glem nu ikke chefen derhjemme …
Kristian Fischer er managementkonsulent i PA
Consultning Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.